Så här såg spisfläkten ut efter städfirmans städning... Visa alla (4)
Visa alla (4)

Dåligt städat upprör kunder

Uppdaterad
Publicerad

Städfirmorna får kritik för dåligt utförd städning. Flera klagomål från missnöjda kunder hamnar hos konsumentvägledaren som uppmanar kunderna att hålla inne betalningen tills parterna är överens.

Nyinflyttade familjen Hanna och Markus Örnberg fick en chock när de anlände till sin nya lägenhet i Umeå. Eftersom paret  kommit överens med den utflyttande om att själva ombesörja själva städningen, valde de att anlita ett lokalt städbolag i Umeå. Av städbolagets faktura på 4000 kronor betalade de 2000 i förskott, resten tog firman som Rut-avdrag

– När vi kom till lägenheten var i princip ingenting städat, vi såg spindelnät, damm, fett och kalkavlagringar överallt.

Efter klagomål gjorde städfirman ett andra försök. Men det var fortfarande ostädat.

Avbröt
Då ytterligare klagomål riktades mot den dåliga städningen valde städbolaget att avbryta sitt arbete.

– Vi önskade få städningen gjord ordentligt , städbolagets vd svarar att vi inte har beställt någon flyttstädning utan en s k storstädning utan städgarantier, har vi ytterligare klagomål uppmanar städfirman oss att gå till domstol, säger Hanna Örnberg.

Städfirmans vd vidhåller att paret Örnberg inte har beställt någon flyttstädning eftersom just flyttstädning vid inflyttning inte medger RUT-avdrag.

Rätt att inte betala
Att parterna ändå kom överens om att storstädningen skulle vara likvärdig en flyttstädning, det håller städbolagets vd inte med om. Hans besked är att fortsatta klagomål måste avgöras av en neutral instans.

Som kund har man enligt konsumenttjänstlagen rätt att hålla inne betalningen vid tvist, den del som motsvarar felet.

– När man givit företaget en chans att fixa felet och så inte sker har man dessutom rätt att anlita ett annat företag och be dem lämna ett utlåtande säger Sofia Kerttu, konsumentvägledare i Umeå.

KO-anmälan
Det stora antalet  positiva omdömen om företaget på Internet ger också anledning till misstänksamhet.

Av de drygt 80 omdömen om städfirman som för tillfället finns på internetsajten Rejta.se är över 70 förbehållslöst positiva och dessutom snarlika i sina formuleringar.

– Misstanken finns att företaget anonymt formulerar sina egna omdömen. Det finns en anmälan till KO riktad mot företaget för vilseledande marknadsföring och jag skall även formulera en anmälan i samma ärende, säger Sofia Kerttu.

Vd nekar
– Självklart är detta inte fallet, säger företagets vd, jag har så här många nöjda kunder. Dessutom kan ett företag inte själv göra egna kommentarer på Rejta.se

Detta motsägs av de ansvariga på Eniro som kontrollerar Rejta.se. Kommunikationsavdelningen beskriver för Västerbottensnytt att det inte finns några hinder för företagen att själva skriva fejkade omdömen.

– Visst ser vi att trovärdigheten riskeras, men det är alltid faran när omdömen på nätet skall publiceras, säger Kristina Sjölund, pressansvarig på Eniro.

Ta egna referenser
Rejta.se har ett antal regler för omdömespublicering, som användarna skall hålla sig till. Bland annat skall inläggen väsentligen skilja sig från varandra.

Bevakning sker regelbundet och misstänkta inlägg plockas bort. Eniros bevakning har dock inte lett till någon åtgärd i fallet med städfirman.

Sofia Kerttu varnar för den här verksamheten.

– Ta referenser från andra, om möjligt från tidigare kunder men även från vänner och grannar, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer