Domkraft kan bli dödsfälla

Uppdaterad
Publicerad

Den domkraft som följer med bilen är bara tänkt att användas i nödsituationer, och inte ens då är den helt säker att använda. Det fick Håkan Carlsson från Umeå erfara när han skulle byta ett punkterat däck, skriver VK.

I fjol somras fick Umeåbon Håkan Carlsson punktering på sin Ford Mondeo. Han tog fram domkraften och började hissa upp bilen, men plötsligt small det till ordentligt. Domkraften låg på marken och gängorna i muttern som ska hålla upp domkraften hade gått sönder.

Som tur var satt däcket fortfarande kvar, och Håkan Carlsson klarade sig utan skador. Däremot blev han väldigt förvånad över att domkraften rasat ihop, eftersom han bara använt den ett fåtal gånger vid punkteringar.

Håkan Carlsson kontaktade Konsumentverket som skickade ärendet vidare till Transportstyrelsen. De i sin tur vidarebefordrade frågan till Arbetsmiljöverket, där ärendet lades ner eftersom ingen kommit till skada vid händelsen och den skedde utanför arbetstid.

– Det verkar inte som om någon vill ta något ansvar, säger Håkan Carlsson till VK.

Ford Motor Company rekommenderar sina kunder att inte använda originaldomkraften mer än en gång.

– Domkraften är bara en nödutrustning. Man bör byta efter varje punktering, säger Ola Norberg, informationsansvarig på Ford i Sverige till VK.

Den originaldomkraft som följer med bilen får alltså inte användas till att byta mellan sommar- och vinterdäck. Där bör man använda en så kallad garagedomkraft, och gärna palla upp bilen på ett däck eller en pallbock innan bytet sker.

Alexandra De Paoli

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.