Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi får ta all negativitet” – hör företagaren om att fler unga använder e-cigaretter. Foto: SVT

E-cigarettsföretagaren om vejptrenden bland unga: ”Svartmarknaden som är problemet”

Uppdaterad
Publicerad

Vejpning ökar lavinartat bland unga. Men företagen i Sverige som säljer vejp-produkter menar att de inte bär ansvaret för detta eftersom de inte säljer inte till personer under 18 år.

– Vi får ta all negativ kritik. Men det är den svarta marknaden på sociala medier som är problemet, säger Niklas Linder, företagare.

Lärare slår larm om en kraftig ökning av e-cigaretter och att användandet kryper ner i åldrarna. Niklas Linder driver ett företag som säljer och tillverkar vejp-produkter. Han är också styrelseledamot för branschorganisationen för elektroniska cigaretter.

Han menar att företagen i Sverige är seriösa och inte säljer eller marknadsför produkter till unga.

– Vi har strikta åldersgränser och vi har strikt marknadsföringsförbud. Vi har plikt på att rapportera in vår försäljning och skicka in ingredienslistor och analyser till Folkhälsomyndigheten för våra produkter, säger Niklas Linder, företagare.

”Folk beställer storpack”

Han menar att det stora problemet är den svarta marknaden, där folk beställer storpack billigt från utlandet och säljer vidare via bland annat sociala medier eller på skolor.

– Det är där myndigheterna behöver jobba och inte bestraffa oss som är seriösa. Vi måste ha bättre kontroll på den utländska införseln och privatimporten, säger Niklas Linder, företagare.

”Vi får ta all negativitet” – hör företagaren om att fler unga använder e-cigaretter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.