Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Bosse Andersson, utredningsledare på Trafikverket, berättar om varför myndigheten ville lägga ner flyglinjen mellan Umeå och Östersund i snart tio år. Foto: SVT

Efter SVT:s granskning: Trafikverket gör förändringar på flyglinjen mellan Umeå och Östersund

Uppdaterad
Publicerad

Avgångstiderna på flyglinjen mellan Umeå och Östersund förbättrade inte tillgängligheten till Nus – trots att detta är syftet med förbindelsen.

– Den nuvarande operatören har kört lite tidigt på dagen, säger Trafikverkets utredningsledare Bosse Andersson.

Nu har Trafikverket anpassat tidtabellen och minskar kravet på antalet platser med 60 procent.

Under våren 2022 kunde SVT Nyheter Västerbotten visa att flyg på den upphandlade linjen mellan Umeå och Östersund har gått tomma.

Tidtabellen var inte anpassad för dagsresor till Norrlands universitetssjukhus, Nus. En kvällstur, som enligt avtalet måste genomföras, lyfte redan 14.40 – något som utpekades som systemfel.

Nu gör Trafikverket ändringar: Från och med oktober 2023 ska turen istället avgå efter klockan 17.

Linjen måste trafikeras oavsett

Flyglinjen mellan Umeå och Östersund trafikeras inte för att Trafikverket anser att det finns behov, utan för att det är ett särskilt uppdrag i Trafikverkets instruktioner från regeringen, på samma sätt som färjetrafiken till och från Gotland är.

Regeringens krav är dock endast att trafiken på sträckan måste upprätthållas.

– Men när vi ändå ska upprätthålla linjen är det väl bra om den ger en effekt, säger utredningsledaren Bosse Andersson.

Trafikverket har sedan 2010 påpekat att linjen inte ger stora förbättringar för tillgängligheten.

Blir färre platser

Trafikverket analyserar löpande behovet av den avtalade flygtrafiken. Till kommande år kräver Trafikverket endast att 12 platser per tur ska erbjudas. I dag måste operatören erbjuda minst 19 platser.

– Vi ser en minskning på i princip allt inrikesresande, säger Trafikverkets avtalshandläggare Lisa Berglund.

Från och med hösten 2023 minskar även kravet på antalet stolar till flygplatserna i Hemavan, Vilhelmina och Lycksele. Detta innebär inte nödvändigtvis att det blir en förändring i avgångarna – antalet turer kommer att förbli detsamma, men flygplanstypen kan ändras till flygplan av mindre storlek.

I klippet berättar Trafikverkets utredningsledare Bosse Andersson vad SVT:s granskning ledde till.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.