Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, beskriver en explosionsartad ökning av headsets under coronapandemin. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Tydlig uppgång för hemelektronik under pandemin

Uppdaterad
Publicerad
Coronapandemin har fått många företagare att gå på knäna när samhället gradvis stängts ner, men det finns undantag. Elektronikjättar som NetOnNet, Elgiganten och Media Markt har märkt en uppgång i försäljningen av flera produkter.
– Headsets har ökat med 1500 procent, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i Sverige.

Elektronikbranschen är en av vinnarna när människor uppmanas stanna hemma under den pågåenden coronapandemin. Butiker som Media Markt, Elgiganten och NetOnNet ser en tydlig trend.

– Vi ser en ökning av försäljningen inom kategorier relaterade till hemmalivet eftersom många jobbar hemifrån, säger Kristina Wärmare, PR- och kommunikationschef på NetOnNet.

Media Markt lämnar liknande besked.

– Jag har inga exakta siffror, men när det gäller typiska jobba-hemma-produkter och annat som man använder i hemmet så har vi märkt en uppgång, säger Jenny Pedersén, pressansvarig Media Markt Sverige.

Datorer och spelkonsoler går bra

Laptops, skrivare, bläckpatroner och webbkameror är exempel på produkter som säljer bra. En av butikerna i Umeå som SVT besökt sålde slut på just webbkameror nyligen.

Elgiganten rapporterar att allt som kan kopplas till hemmakontor sammanlagt ökat med 245 procent jämfört med samma tid i fjol. Alla tre kedjor nämner även en annan efterfrågad produktkategori:

– Det är mycket utrustning till hemmakontoret, men vi ser en tydlig uppgång också på spel och gaming, säger Stefan Nyström, varuhuschef på Media Markt i Umeå.

Han tror att stängda skolor kan vara en bidragande orsak.

”Anpassar oss efter situationen”

Även om näthandeln ökat mest så märker bolagen att fler kunder söker sig till de fysiska butikerna, i alla fall de som inte ligger i en galleria.

En framgångsfaktor, tror Kristina Wärmare på NetOnNet, är att bolagen lyckats anpassa verksamheten snabbt efter den efterfrågan som uppstått.

– Vi var inställda på att det här skulle bli ett TV-år eftersom det var många mästerskap inplanerade. Nu blev det inte så och då anpassar vi oss efter situationen, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Coronaviruset i Västerbotten

Mer i ämnet