Åza Hortell är elevhälsochef för gymnasieskolan i Umeå Foto: SVT

Elevhälsan kritisk till BUP: ”Eleverna bollas bara tillbaka”

Uppdaterad
Publicerad

Elevhälsan i Umeå slutar att remittera elever till barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, eftersom de känner att det är lönlöst när eleverna bara bollas tillbaka.

– Som det är nu är det allt för många elever som inte får någon vård över huvudtaget, säger elevhälsochefen Åza Hortell.

2014 infördes remisskrav till barn- och ungdomspsykiatrin i länet. Elevhälsan undantogs och har kunnat fortsätta att skicka remisser trots att de inte är en del av landstingets verksamhet.

Nu har elevhälsocheferna i Umeå beslutat att sluta skicka remisser till BUP eftersom de upplever det som lönlöst då eleverna hela tiden skickas tillbaka, trots stora vårdbehov. Istället kommer man låta eleverna söka sig till psykiatrin via hälsocentralerna.

Val 2018 – #dinröst

”Vi måste göra det här”

Åza Hortell som är elevhälsochef för gymnasieskolan i Umeå menar att det nuvarande systemet med remisser inte fungerat och har nu meddelat sin personal att de inte längre ska skicka fler remisser till BUP.

– Vi har sett det här genom åren att remisserna kommer tillbaka. Vi känner att vi måste göra det här för att eleverna ska få en möjlighet till vård. Som det är nu så är det alltför många elever som inte får någon vård överhuvudtaget, säger Åza Hortell.

Vill se lösning

Anna Wallgren är verksamhetschef på BUP och har uppmärksammats om Elevhälsans frustration.

– Vi behöver gå tillbaka och se om det här är ett Umeåperspektiv, säger hon och fortsätter:

– Då remisser skickas tillbaka är det oftast för att underlaget inte är fullständigt. Men visst finns det anledning att vara självkritisk och se om vi behöver vara mindre restriktiv i vår inremissbedömning.

Tydligt uppdrag

Wallgren trycker på att det är viktigt att få till en lösning tillsammans med Elevhälsan, för att undvika onödig väntan. Den bollen redan är satt i rullning.

– Vi har fått ett jättetydligt uppdrag från politiken om att vi ska träffas och lösa den här problematiken, det fick vi i måndags, men vi har inte hunnit träffas än, avslutar hon.

Hit kan du vända dig för att få hjälp

Här hittar du telefonnummer du kan vända dig till om du behöver råd, stöd eller någon att prata med.

Vid akut hjälp, ring alltid nödsamtal 112.

Till dig som är under 18 år:

Rädda Barnens stödlinje

Tel: 0200-77 88 20. Alla dagar kl 15-18.

Hemsida

Barnens rätt i samhället (BRIS)

Barnens telefon: Alla dagar klockan 14.00-21.00. Telefon: 116 111

Vuxnas telefon – om barn: Alla vardagar klockan 9-12. Telefon: 077-150 50 50

Det går också att chatta och mejla via bris.se.

Jourhavande Kompis 

Chatta på hemsidan – vardagar klockan 18.00-22.00 och helger klockan 14.00-18.00.

Är du under 18 år kan du dessutom kontakta din närmaste ungdomsmottagning. Du kan även vända dig till skolsköterskan eller elevhälsovården på din skola. Föräldrar kan, om det gäller små barn, kontakta BVC, och om det gäller äldre barn ta kontakt med BUP.

För dig över 18 år:

Ring 1177 Vårdguiden om psykisk ohälsa

Mer om hur man söker vård och hjälp kan du läsa om här.

Hjälplinjen – har öppet mellan kl 13.00 och 22.00 alla dagar.

Telefon: 0771-22 00 60

Hemsidan hittar du här.

Mind – ideell förening mot psykisk ohälsa

Telefon: 90101 dygnet runt 

Chatten nås via mind.se

Jourhavande Medmänniska

Telefonjour alla dagar klockan 21.00-06.00

Telefon: 08-702 16 80

Jourhavande präst 

Telefonstöd, via 112: Alla dagar, klockan 21.00-06.00.

Hemsidan hittar du här.

SPES

För dig som är anhörig till någon som har tagit sitt liv. Telefonjour varje kväll mellan klockan 19.00-22.00.

Telefon: 08-34 58 73

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 – #dinröst

Mer i ämnet