Väg 364 mellan Burträsk och Skellefteå är en av Västerbottens mest trafikerade. Men den nybyggda sträckan förbi Hjoggböle är fortfarande ett bekymmer – tio år efter att den byggdes.
– Det är bedrövligt, tycker pensionären Dan Fahlesson i Hjoggböle.
Fahlesson är i och för sig tacksam att den hårt trafikerade vägen drogs utanför själva byn. Men den nybyggda vägen har blivit betydligt dyrare än planerat. Hittills har sex miljoner kronor bokstavligen talat hamnat i sjön.
– Ändå blev de som stakade ut vägen varnade av bönderna som brukat området. De hade kört ner med traktorer och hästar så ofta att de visste att det var omöjligt att köra där.
Misslyckad undersökning
Men Vägverket lyssnade inte på böndernas varningord.
– Nej, de tyckte att bonden skulle sköta sitt jordbruk, så byggde de vägen, säger Dan Fahlesson.
Vägverket litade mer på sin geotekniska undersökning som sa att det fanns ett stråk med stabil morän där det nya avsnittet av länsväg 364 skulle byggas. Provborrningen såg lovande ut.
– Men vi hamnade på en sten, och missade att det var väldigt sank mark därunder, konstaterar stabschef Per-Mats Öberg, en av de projektledare som varit inkopplade på bygget under de tio senaste åren.
Vägverket räknade med att det fanns flera stenar och byggde vägen där det var tänkt.
Långkörare
Men strax innan invigningen hade vägen rasat på flera ställen och så tvingades man stänga av vägen, påla, öppna vägen, stänga, påla igen, fylla svackorna mot bron, och så vidare.
Skyltarna för vägarbete har åkt upp och ner i tio år nu, och kostnaderna stigit från 25 till 31 miljoner. I sommar blir det reparationer av brons vingar där en garantibesiktning avslöjade frigolit i betongen, och felsatta armeringsjärn. De kostnaderna drabbar dock entreprenören, inte Trafikverket.
– Men vägen och bron kommer att bli bra, lovar Per-Mats Öberg.
– Det får nog framtiden utvisa, säger Dan Fahlesson.