Men det är ett ja med förbehåll från miljödomstolen..
För tillståndet gäller att Banverket ska vidta kompensationsåtgärder på grund av intrånget i Natura 2000-områdena. De måste enligt dagesn dom vara klara innan banan kan börja byggas. Miljödomstolen anser också att kompensationsåtgärderna som Banverket föreslagit räcker. Målet är att de långsiktigt gynnsam miljö för djurlivet i deltat.
– Det får förmodlingen ingen påverkan på tidsplanen eftersom det som tar mycket tid på den här sträckan är bygget av bron över Umeåälven, säger projektledaren på Botniabanan Anders Kers.
Miljödomstolen ger dessutom Banverket en prövotid på fem år efter att banan tagits i bruk. Därefter ska de utreda om kompensationsåtgärdena varit tillräckliga.
Vidare får Banverket inte bygga under perioden 10 april-10 maj för att då inte störa fåglarna när de rastar i deltat.
Trots dagens dom kvarstår möjligheten att överklaga.
-Men vi har ännu inte bestämt oss om vi ska överklaga, säger miljöjuristen Christina Hörnberg Lindgren till Västerbottensnytt. Hon har varit juridiskt ombud för Svenska naturskyddsföreningen och Sveriges ornitologiska förening.
Miljödomstolen tar inte ställning till alternativa sträckningar. Den anser sig nämligen bunden av regeringens tillåtlighetsbeslut från juni 2003 som godkände den nu föreslagna sträckningen genom deltat.
Jonas Berring