EU-elever på besök i Umeå för att diskutera demokrati

Publicerad

Den här veckan gästas Carlshöjdsskolan i Umeå av 23 elever och 11 lärare från sex europeiska skolor. Bland annat ska eleverna bada isvak, äta suovas och framför allt diskutera demokrati.

EU-projektet är ett samarbete mellan skolor som återfinns i de europeiska städerna Flensburg, Berlin, Bergen op Zoom, London, Catania, Barcelona och Umeå.

Demokratiprojektet har pågått i tre år och innefattat besök i de olika länderna där eleverna avhandlat demokratifrågor ur ett lokalt, regionalt och europeiskt perspektiv. Under besöket i Umeå riktar man in sig på demokrati ur ett jämställdhetsperspektiv.

– Bland annat tittar eleverna på demokrati hemma och på skolan. Till exempel vilken demokrati man kan ha hemma, vad gör föräldrarna i sina roller i hemmet, säger Heléne Ericsson, pedagog på Carshöjdsskolan och en av de drivande bakom projektet.

Bor hos värdfamiljer

Syftet med projektet är att kunna dra nytta av varandras olikheter – men framför allt lära sig av varandras likheter. Ytterligare en ingrediens är ”fältstudier”, eftersom eleverna bor hemma hos värdfamiljer i städerna de besöker.

– Det blir en helt annan sak när de får vara hos de här människorna, de får uppleva hur vardagen ser ut för familjer i värdlandet. Det finns ingen undervisning som kan mäta sig med den upplevelsen, säger Heléne Ericsson.

De som deltagit i projektet anser att det varit en succé och man är redan i färd med att färdigställa ansökningarna för att kunna fortsätta samarbetet mellan skolorna i framtiden.

– Vi lär oss vad det innebär att vara europé, vi lär oss av olika människor från olika länder. Det är jättebra, utbrister Malte Joosten från Berlin i Tyskland.

Hör eleverna berätta om projektet i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer