Hör lättnaden från trafikanter som kör sträckan: ”Det är inte alls en säker sträcka” Foto: Erik Iversen, SVT

E4 ska byggas ut – flaskhalsen snart historia

Uppdaterad
Publicerad

E4:an mellan Umeå och Skellefteå har länge ansetts vara en flaskhals med många fartkameror och låga hastigheter. Men redan nästa år ska det bli ändring på det.

Trafikverket vill bygga om drygt sju mil på E4:an mellan Umeå och Skellefteå. Först ut är sträckan mellan Djäkneboda och Bygdeå som ska byggas om. Sträckan har på senare år haft flera olyckor och precis som med övriga byggprojekt vill man göra vägen säkrare.

– Det är på grund av trafiksäkerheten och framkomligheten. Som det är idag är vägen smal, dålig sikt, kurvig och inte trafiksäker vid mötena. Med en 2+1-väg kan man köra om på ett mycket bättre och lättare sätt, säger Trafikverkets projektledare Gunilla Björklund.

Vägbanan kommer därför att breddas från 9 till 14 meter för att få plats med mitträcke och de tre körfälten som en 2+1-väg innebär.

Ombyggnationen innebär också att vägens hastighet kommer att höjas till 110 km/h. Det kommer i sin tur innebära att fartkamerorna blir färre.

Ska vara klart hösten 2020

Projektet är i dagsläget ute på upphandling och Trafikverket hoppas ha kontrakt med en entreprenör i början av 2019.

– Men det stora bygget kommer nog inte igång förrän hösten 2019, visst arbete kommer att komma igång våren 2019 men främst blir det till hösten. Sen pågår det till hösten 2020, säger Björklund.

De övriga sex sträckorna mellan Sikeå och Yttervik ligger längre fram i tiden. Bland annat kommer den sista sträckan från avfarten till Ljusvattnet och upp till Yttervik behöva anpassas efter norrbottniabanans sträckning.

Projekt mötesfri väg E4:an Sikeå-Yttervik

• Sikeå – Gumboda: Plan: 9,6 kilometer mötesfri väg. Status: Byggstart tidigast 2021

• Gumboda – Grimsmark: Plan: 14 kilometer mötesfri väg. Status: Måste anpassa sig efter Norrbotniabanans sträckning. Planerat omtag i slutet av 2019.

• Grimsmark – Broänge: 11,5 kilometer mötesfri väg. Status: Projektet är vilande

• Broänge – Daglösten: 12,1 kilometer mötesfri väg. Status: Finns med i Trafikverkets vägplan i finansiering efter 2023. Pausad på grund av att finansieringen ligger långt fram.

• Daglösten – Ljusvattnet: Plan 8,1 kilometer mötesfri väg. Status: Pausad, ligger för byggstart efter 2024-25

• Ljusvattnet – Yttervik: Status: Projektet är vilande tills dess att Norrbotniabanans sträckning är utredd.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.