Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Inte det roligaste man kan göra i skolan – men man ser ju att man utvecklats”. Se när eleverna övar upp sin läshastighet. Foto: Anna Bergman/SVT

Elever på Grubbeskolan i Umeå intensivtränar för att läsa snabbare

Publicerad

Många elever i årskurs sju på Grubbeskolan i Umeå läser för sakta – därför görs nu en satsning för att träna upp läshastigheten.

– Vi ser att det är svårt för eleverna att hinna läsa all den textmängd som behövs för att klara av undervisningen, säger försteläraren Linda Lidström.

Elever som går årskurs sju förväntas klara av att läsa 100 ord per minut. När Grubbeskolan kontrollerade läsförmågan hos sina årskurs sjuor visade det sig att många bara klarade av 70 ord per minut – och vissa färre än så.

– Till exempel har vi sett att det är många som inte hinner läsa undertexten när vi ser på film, säger Linda Lidström som är förstelärare i svenska, svenska som andraspråk och tyska.

Läser nonsensord i par

Skolan blir också lidande då många inte hänger med i exempelvis SO- och NO-undervisningen för att de läser för långsamt. Grubbeskolan har gjort anpassningar för att underlätta för eleverna, men nu testar de även att införa lästräning.

Sedan tre veckor tillbaka läser eleverna nonsensord för varandra i par, tio minuter varje dag. Poängen med nonsensord är att eleverna inte ska kunna gissa vad det är för ord, utan verkligen avkoda dem rätt.

Positivt resultat efter två veckor

Läsprojektet pågår under fem veckor, med två uppföljningar. Förra veckan gjordes den första, med ett positivt resultat.

– Att få elever att bli snabbare läsare kommer att påverka deras förmåga att förstå texter. Det är den viktigaste vinsten med ett gott läsflyt, konstaterar specialläraren Sara Isberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.