Få snabbkoll – så påverkas din skola i Umeå kommun

Uppdaterad
Publicerad

Mellanstadiet i Brännland och Sörmjöle föreslås flyttas. Istället ska allt fler barn bussas från små skolor till större enheter i Umeå och Hörnefors.

Få snabbkoll på Umeå kommuns förslag på ny skolstruktur i klippet.

Antalet elever i Umeå kommun väntas öka kraftigt den närmaste 10 åren.

För att få plats med alla barn föreslås att flera skolor i Umeå byggs ut för att rymma fler elever. Många elever i tätortsnära landsbygd bussas till Umeå eller Hörnefors – detta enligt Umeå kommuns förslag på skolstruktur fram till 2031 som ska beslutas om i december.

Senast 15 oktober har man som allmänhet på sig att tycka till om förslagen på kommunens hemsida.

Få snabbkoll på några av förslagen i klippet.

Fotnot: I klippet nämner reportern Tegs centralskola, men avser Östtegs skola.

ALLA FÖRSLAG PÅ FÖRÄNDRINGAR I UMEÅS SKOLOR:

Hedlundaskolan byggs ut med en parallell till en F–6-skola med två paralleller.

Rödängsskolan byggs ut med en parallell åk 4–6 till en F–6-skola med en parallell.

Grisbackaskolan byggs ut med 4 klasser till en F–6-skola med tre paralleller.

Backens skola: Att intag för musikklasser på Backens skola avslutas för att ge plats för åk 4–6 från Brännlands skola. Backens skola kan istället bli en F–6-skola med musikprofil.

Västangårds skola blir på sikt en F–9-skola med två paralleller F–6. Den här skolan ligger i ett expansivt område. Den har aldrig haft en fastställd struktur.

Brännlands skola blir en F–3-skola med en parallell. Att åk 4–6 flyttas till Backens skola. 

Norra Ön: en ny F–6-skola byggs.

Internationella Engelska skolan planerar att erbjuda undervisning för förskoleklass till årskurs 9. 

Röbäcks skola blir en F–3-skola med två paralleller och Linblomman skola en 4–6-skola med två paralleller.

Stöcke skola: elever längre än 3 km från skolan får annan reserverad skola än Stöcke skola, exempelvis Östtegs skola eller nya skolan på Norra Ön.

• Berghemsskolan byggs ut till en F–6-skola med två paralleller.

• Hagaskolan två förslag, att skolan blir en skola med 2 paralleller F-3, 4 paralleller åk 4–6 och 3 paralleller åk 7–9. Att Hagaskolans högstadium blir en egen skolenhet dit alla elever behöver söka skola till åk 7. Eller att Sandalidens skola byggs ut med två paralleller åk 4–6 till F-6-skola. Hagaskolan blir då F-6-skola med 2 paralleller och fortsätter vara ett högstadium med 4 paralleller

Östermalmsskolan: en utredning tillsätts med förslag på långsiktig lösning för idrottsundervisningen.

Carlshöjdsskolan: Att grundsärskolan åk 1–6 från Hagaskolan flyttas till Carlshöjdsskolan i samband med att Carlshöjdsskolans högstadium flyttar till den nya skolan på Carlslund.

Tomtebo Strand: att ny skola F–6 byggs på Tomtebo Strand. Att skollokaler för grundsärskolan byggs på Tomtebo Strand eller Norra Ön.

Sjöfruskolan: Att en kortsiktig lösning för att inrymma elever på mellanstadiet på Sjöfruskolan genomförs genom att förlägga skolverksamhet i tillfälliga lokaler. Att en långsiktig lösning sker genom tillbyggnationer av skollokaler.  

Östra Ersbodaskolan blir en F–3 skola med två paralleller samt undervisning i grundsärskola med inriktning träningsskola åk 1–6

Ersängsskolan blir en skola med en parallell F–3, två paralleller åk 4–6 samt undervisning i grundsärskola inriktning träningsskola åk 1–6

Ersdungens skola blir en skola med två paralleller grundskola F–6.

Ersmark skola byggs ut till en F–6-skola med två paralleller.

Mariehemsskolan byggs ut till en F–6-skola med två paralleller.

Sörmjöle skola: Elever i åk 4–6 alt åk 3–6 flyttas till Hörnefors Centralskola då befintliga skollokaler i Sörmjöle skola behövs för att klara ökat antal elever i F–3 alt F–2. Elever i åk 4–6 som har behov fritidshem erbjuds plats på fritidshem i Sörmjöle skola.

*Listan innehåller alla skolor där någon slags förändring är föreslagen. De skolor där inga åtgärder planeras står inte med. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.