När Umeå reparerar bil- och cykelvägarna i sommar är det cykelvägarna som kommer först.
– Man får gira lite till vänster, lite till höger. Men visst kan kommunen asfaltera lite mer, tycker Kalle Källberg.
– Ibland är det ju väldigt dåligt. Det är ju bilarna som tar stryk och det kostar ju pengar menar Viktoria Hörnberg. Lena Kröger fyller i:
– Jag försöker undvika hålen, försöker att inte hitta av dom.
”Bilarna har fjädring”
Totalt satsas det omkring 14 miljoner kronor på att reparera och asfaltera bil- och cykelvägar i sommar i Umeå. Det skulle dock behövas det dubbla, närmare 30 miljoner kronor varje år. Umeå har 43 mil bilväg och 23 mil cykelväg som skall underhållas.
– Bilarna har fjädring – det har inte cyklarna. Därför satsar vi på cykelvägarna, säger Torbjörn Sandberg, gatudriftschef i Umeå.
Vid universitetet är det mycket cykeltrafik och där finns det cykelstråk som måste åtgärdas i sommar, menar han.
– Det blir lätt sprickor på cykelvägarna som är direkt farliga.
Inte bortprioriterade
För bilvägarna handlar det om att bilarna under vintern trycker ned asfalt och stenarna vid de hastighetsdämpande hinder som satts ut. Här blir det stora hål på vissa ställen. Men att kommunen nu lämnar villaområden vind för våg när man satsar på att reparera cykel- och bilvägar i centrum det håller inte Torbjörn Sandberg med om:
– Dom är inte bortprioriterade. Vi är medvetna om deras problem och vi kommer att sätta in resurser även på bostadsgatorna, säger Sandberg.
Läs mer om kommunens planerade gatuarbeten här.