Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Kvinnor som tränar hårt kan bli av med mensen – på grund av kosten. Foto: TT.

Hård träning leder inte till förlorad mens

Kvinnor som tränar hårt kan bli av med sin menstruation. Men det är inte träningen i sig som är den bakomliggande orsaken.
– Det drabbar oftast kvinnor som inte äter tillräckligt mycket, säger Lisbeth Wikström-Frisén, forskare på Umeå universitet.

Att kvinnor som tränar hårt kan förlora sin menstruation under perioder är ingen nyhet. Men nu visar studier att det inte är själva träningen som ligger bakom detta. Istället handlar det ofta om att kvinnor och tjejer äter för lite i förhållande till vad de tränar.

– Man har tittat på om det är träningen som orsakar det, men de studier man sett idag är att de som har menstruationsbortfall är oftast de som inte har ätit tillräckligt mycket utifrån hur mycket de tränar, säger Lisbeth Wikström-Frisén.

Träning påverkas av graviditet

Nu släpper hon tillsammans med Anna Nordström en ny bok som fokuserar på hur man kan göra träningen bättre och säkrare för kvinnor.

– Det är viktigt att äta ordentligt om man tränar mycket, så att man inte tappar menstruationen, säger Wikström-Frisén.

Boken handlar också om hur kvinnor och träning kan påverkas av graviditet och preventivmedel. Författarna vill att det ska forskas mer på kvinnor och träning, framförallt när det handlar om träning på motionsnivå.

– Det behövs mer forskning. Men samtidigt är det besvärligt med kvinnor som försökspersoner. Man måste ta hänsyn till menstruationscyklar och det kommer inte regelbundet varje månad. Forskning måste individanpassas, säger Anna Nordström, forskare på Umeå universitet.

Mensen kan utnyttjas i träning

Har du några tips till kvinnor på vad man ska tänka på när man tränar?

– Man ska äta i förhållande till hur mycket man tränar. Man ska lägga in viloperioder så att man ser till att mensen är regelbunden. Man kan utnyttja mensen, säger Wikström-Frisén och fortsätter:

– Vill man periodisera, vill man bygga styrka? Då ska man lägga träningen under de två första veckorna på menstruationscykeln, säger Lisbeth Wikström-Frisén.

LÄS MER: Många som tränar äter för lite

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer