”Det kanske är en missuppfattning” – se kritiken och hör infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) svar. Foto: SVT

Trafikverkets utredning: Skjut på bygget av Norrbotniabanan

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverkets utredning vill skjuta på bygget av Norrbotniabanan – och ifrågasätter om järnvägen är viktig för hela landet.

Men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tycker att regeringen varit tydlig med att Norrbotniabanan ska byggas enligt plan.

– Jag är lite frågande. Det kanske handlar om en missuppfattning kring vad Trafikverket skriver i sitt underlag, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Om Trafikverket inte får mera pengar riskerar Norrbotniabanan att försenas med fyra år. Trafikverket ifrågasätter järnvägen i sitt inriktningsunderlag för nästa transportplan. Men Norrbotniabanan, vars hela planerade dragning är mellan Umeå och Luleå, är viktig för hela landet menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Från regeringens sida är det klart att Norrbotniabanan är prioriterad, säger han.

Norrbotniabanan

Trafikverket har också signalerat att allt än så länge fortsätter enligt plan.

M kräver förtydligande av regeringen

Riksdagsledamoten Edward Riedl (M) är en av flera moderater som krävt förtydligande från regeringen kring tidsplan – och om banan verkligen ska fortsätta förbi Skellefteå.

Moderaten Kenneth Isaksson i Robertsfors inte förvånad att tvivel kring Norrbotniabanan väcker känslor. Idag pendlar kring tusen personer till och från kommunen varje dag.

– Det är klart att invånarna är förväntansfulla, och när bygget är beslutat brukar alla uppskjutningar brukar bli dyra om man inte gör det direkt,säger han.

Tomas Eneroth tycker det är märkligt att just moderater ifrågasätter den här regeringens intresse av banan.

– Hade de inte stoppat Norrbotniabanan 2006 hade den redan varit byggd, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet