Kommuner villiga att finansiera Botniabanan

Uppdaterad
Publicerad

På måndag väntas ledningen för Norrbotniabanan presentera ett nytt erbjudande till regeringen för att få igång järnvägsbygget. Erbjudandet består av lån och bidrag från kommunerna längs kusten från Umeå upp till Haparanda, bekräftar Norrbotniabanegruppens ordförande Peter Roslund i Piteå.

– Det handlar om vad regionen och enskilda kommuner kan ställa upp med. Med företagen har det varit klart sedan lång tid att de kommer inte att gå in med pengar i byggskedet, säger han till Västerbottensnytt.

Redan för ett par år sedan kom Norrbotniabanan med erbjudandet att gå in med 20 procent av kostnaden för att färdigställa järnvägsplanen mellan Skellefteå och Piteå, men något riktigt gensvar har det aldrig blivit. Nu görs en ny framstöt sedan EU-kommissionen nyligen meddelade att de kommer att bidra til att järnvägen byggs.

Just nu pågår den så kallade järnvägsutredningen i Trafikverkets regi, men 2012 tar pengarna slut och för att kunna färdigställa den och börja med slutplaneringen – de s.k järnvägsplanerna där bansträckningarna spikas och sedan själva byggandet – behövs mer pengar, säger Peter Roslund.

– Nu handlar det om bygget, vad vi kan hjälpa till med, säger Peter Roslund.

Har redan erbjudit sig

EU-kommissionen utlovade nyligen omkring 20 procent av finansieringen till Norrbotniabanan, men hur mycket kommunerna kan bidra vill inte Peter Roslund säga än.

– men jag tycker att det är attraktiva erbjudanden vi kommer med. Det borde betyda att vi kan gå vidare i projektet.

Kommunerna vill gärna poängtera att Norrbotniabanan ska byggas av staten, men är ändå beredda att gå in med pengar.

– Visst har jag känt att vi har trampat mycket vatten, men EU-kommissionens beslut gav ny energi helt klart, säger Peter Roslund.

Stefan Persson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.