Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Det ökar hela tiden med elbilar, men det är svårare än att skrota vanliga bensin eller dieselbilar, säger Jens-Peder Mårtensson vid Lycksele Bildemontering. Foto: Tommy Forsgren/SVT

Komplicerat skrota elbilar i Västerbotten – måste stå två veckor i karantän

Uppdaterad
Publicerad

När en elbil skrotas måste den först stå två veckor i karantän på en avskild plats. Att skrota en elbil kräver specialutbildat folk och säkrade uppställningsplatser.

– Vi får in elbilarna med bärgare och ställer upp dem på en avskild plats. De får inte stå i närheten av något brännbart, säger Jens-Peder Mårtensson, Lycksele Bildemontering.

Varje år skrotar bildemonteringen 2000 bilar, 50 av dem är elbilar. Hittills i år har man fått in ett 20-tal elbilar.

– Det ökar hela tiden med elbilar, men det är svårare än att skrota vanliga bensin eller dieselbilar. Det är framförallt krockade elbilar vi får in, säger Jens-Peder Mårtensson vid Lycksele Bildemontering och fortsätter:

– När elbilen har stått i två veckor tar vi in den i verkstaden och bryter snabbt strömkretsen och plockar ut batteriet. Batterierna  får inte vara i närheten av våra byggnader på grund av brandrisken.

I klippet: Många risker – så går det till när man skrotar en elbil.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.