”Vi kommer att göra mer” säger utbildningsdirektören om kommunens syn på dåliga läromedel. Foto: Johan Everljung/SVT

Umeå kommun om kritiken mot dåliga läromedel: ”Medvetna om problemet”

Uppdaterad
Publicerad

Tillgången på läromedel skiljer sig för mycket mellan Umeås grundskolor. Nu ska kommunen satsa på en digital portal för läromedel för att förbättra läget.

– Det är inte tillräckligt likvärdigt nu, det spretar för mycket, säger utbildningsdirektören Ann-Christine Gradin.

När SVT pratat med antal lärare och elever runt om Umeå så pekade de ut tillgången till läromedel som mycket dålig. Det handlar om att läroböckerna är få, om gamla och slitna böcker samt att besparingar ofta drabbar just inköpen av läromedel.

Utbildningsdirektören pekar på att läromedelsbudgeten för skolorna räknas upp med 1 procent varje år och att det går att få extra resurser om skolan har särskilda utmaningar, men kommunen är medveten om att det finns problem.

När vi pratar med lärare och elever så säger vissa att deras skola har så få böcker att eleverna inte får ta med dem hem. När det inte finns några digitala alternativ så kan inte eleverna göra läxorna hemma?

– När det är så, då är det inte tillräckligt bra. Alla elever har rätt till bra och stimulerande läromedel, säger Ann-Christine Gradin.

Satsar på egen skolportal

För att öka möjligheterna till en mer likvärdig grundskola i Umeå satsar kommunen därför på en egen digital skolportal för läromedel. Förhoppningen är att den ska finnas på plats nästa år.

– Vi gör det så att lärarna ska kunna släppa det första urvalet och få tillgång till goda digitala läromedel som har genomgått en kvalitetskontroll. Så det är både för elevernas och lärarnas skull.

Gradin hoppas att den gemensamma upphandlingen till portalen ska kunna pressa priserna och göra det möjligt att ha ett bredare urval av läromedel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.