Det har kallats för flygplatskriget och handlar om vilken ort i norska Helgeland som ska få en storflygplats där det går att ladda med Jetplan. Mo I Rana – bara tio mil från Hemavan – har gått vinnande ur striden. Fylkestinget beslutade under våren till deras fördel.
– Inom max två år hoppas vi att bygget ska vara igång. Sedan tar det två år att bygga. Senast 2015 är det meningen att flygplatsen är i drift, säger Henrik Johansen vid Polarsirkelen lufthavnutvikling.
Avsomnat i Storuman
Storumans flygplats i Gunnarn har en stor landningsbana och där fanns en gång forhoppningar om charterflyg. – men trafiken har helt stannat av. Mo I Rana är närmare skidorten Tärnaby-Hemavan än Gunnarn.
– Samarbetet med den norska sidan är unikt och kommer att leda till en positiv utveckling av det här området, säger gneta af Ekenstam, ställföreträdande flygptatschef i Hemavan.
Flygplatsen beräknas kosta över en miljard norska kronor. Den största delen måste bli statliga pengar.
Svar nästa vecka
Avinor – det norska luftfartsverket har i dagarna lämnat in en avgörande rapport om flygplatsens förutsättningar till norska regeringen.
Rapporten offentliggörs i början av nästa vecka.
Patrik Samuelsson