Inför höstens terminsstart gör Folkhälsomyndigheten bedömningen att elever i grund- och gymnasieskolan ska kunna undervisas på plats som huvudprincip. Men att skolorna samtidigt måste ha beredskap för att hantera lokala utbrott och att regionerna upprätthåller en god kapacitet för testning och smittspårning.
För klass 9B på Tegs centralskola blev första dagen efter sommarlovet speciell. Förutom att slippa fjärrundervisningen fick de också återvända till sin egen skola som har renoverats. För eleverna Vilmer Semb, Max Bergmark, och Måns Wiberg är det bästa med att få komma tillbaka till skolan att få träffa kompisar och umgås igen, de har haft någon form av distansutbildning under nästan 1,5 år.
Lätt att tappa koncentrationen hemma
– Och så känns det bra för att jag kände att man inte fick lära sig lika mycket under distansutbildningen. När man är i skolan så känns det som att man får mer hjälp och jag tror att många behöver det, säger Vilmer Semb.
Både killarna och deras lärare Magnus Jönsson tycker att tekniken fungerat bra under distansutbildningen. Men undervisningsformen har passat bra för vissa, men sämre för andra. Max Bergmark berättar att det är lätt att tappa koncentrationen när man jobbar hemma, det är mycket annat som lockar. Måns Wiberg håller med.
– Det har rullat på bra, men man får inte lika mycket gjort som här. Det kommer mycket saker i vägen och så har man tillgång till så mycket hemma. Här måste man fokusera på lektionerna.