Kylan och snön gick hårt åt både tåg och resenärer förra vintern. Bara de första månaderna i år stod var sjunde tåg av den moderna X62-typen stilla. Vagnshjulen slets ovanligt hårt och tiden för reparation kunde bli flera månader.
Tågen var obrukbara
Toaletterna frös ombord och de många krockarna mot älg och ren gjorde tågen obrukbara långa tider.
Den enskilt främsta åtgärden kommande vinter är den hjulsvarv som nu finns i Luleå och som minskar reparationstiden och stillestånden betydligt.
Bromsarna – ett allvarligt problem
Avisningen skall kunna göras snabbare. Arbetstiderna i den nya tågverkstaden i Umeå skall anpassas efter behov, bussarna skall nå de utsatta resenärerna snabbare. Det är den ansvariga opertörens Norrtågs mål. Men opertören är fortfarande tveksam till framgångarna.
– Vi har lärt oss mycket från förra säsongen men svagheterna kring bromsarna som inte klarar klimatet är fortfarande ett allvarligt problem, säger Tomas Hedenius, talesperson på norrtågstrafiken.
Norrtåg går back – priserna höjs
Skador och minskade biljettinkomster gör att Norrtåg fortfarande går med förlust. Från och med den första oktober höjs bíljettpriserna generellt med 10%. Prishöjningen berör dock inte pendlingskorten.
Kommentera gärna nedan om hur ni tror att det går för tågtrafiken i vinter.
Därför ställs tågen in:
– bromsarna fryser
– toaletterna fryser
– hastighetsgivarna fryser
Så många ställdes in jan-mars 2013:
6409 planerade avgångar varav 979 inställda (=15% = var sjunde tåg)
930 inställda pga fordonsfel
36 signalsystemfel
5 övrigt