Foto: Montage

Ojämställd idrott – män får 80 procent av pengarna

Uppdaterad
Publicerad

20-80, så är fördelningen när det gäller sponsring, reklam och andra intäkter för kvinnor respektive män inom den svenska idrotten. Att de ekonomiska resurserna inom idrotten måste bli mer jämställd diskuterades under en idrott– och jämställdhetskonferens i Umeå.

Det är Idrottsekonomiskt centrum i Lund som gjort en studie där de kartlagt hur den ekonomiska resursfördelningen totalt sätt ser ut inom den svenska idrotten. Studien visar att det endast är 20 procent av sponsring, reklam och övriga ekonomiska intäkter som går till elitidrottskvinnor, medan 80 procent går till männen.

– Det är 2016 och vi borde inte ligga så långt efter. Varje barn som växer upp borde ha samma möjligheter, det borde inte vara någon skillnad om du föds som flicka eller pojke. Du ska ha samma möjligheter oavsett vilken idrott du utövar men i dag ser det väldigt skevt ut och vi ligger väldigt långt efter. Nu är det slutsnackat och vi måste börja lyfta goda exempel som visar att det går att förändra, säger Jenny Lindqvist, arrangör för konferensen.

Handlar om attityd

Konferensen samlade många idrottsföreträdare som på ett eller annat sätt jobbar med att få idrotten i Sverige mer jämställd. En av dagens föreläsare var Cecilia Andrén Nyström som är vd på Futbol dá Forca, hon menar att det är upp till företag och sponsorer att ta plats och visa vad dem står för.

– Det handlar mycket om en attitydfråga. Det räcker inte att företag har värderingar som de pratar om kring jämställdhet, mångfald och inkludering, de behöver också agera därefter, säger hon.

Träningstider och budget

Många av konferensdeltagarna menade att det krävs en förändring för att nå Riksidrottsförbundets jämställdhetsmål att allas idrottsutövning ska värderas och prioriteras på ett likvärdigt sätt. Målen innefattar bland annat att träningstider, träningsanläggningar, sponsring och budget ska tilldelas likvärdigt mellan män och kvinnor – något vi, enligt Idrottsekonomiskt centrums studie, ligger långt ifrån i dag.

Måste framhäva sig själva

Martin Carlsson-Wall är forskningansvarig för sport och affärer på Handelshögskolan. Han anser att klubbar måste lägga stor vikt vid att framhäva sig själva för att få fler sponsorer.

– Damklubbar måste visa vilka som går på deras matcher, vilka duktiga tjejer som spelar i deras representationslag och att de har en väl fungerande ungdomsverksamhet, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.