Science fiction eller verklighet? Professor Per Ödling är övertygad om att den första sjuktransporten i glesbygden lyfter om två år. Foto: Viktor Lundmark/SVT

Sjuktransporter med drönare i glesbygden om två år – verklighet enligt forskare

Publicerad

Om bara två år kommer den första sjuktransporten i glesbygd med drönare att lyfta – det menar framtidsforskaren Per Ödling som även tror att det privata resandet kommer ske med drönare.

– Framtidens flygplats blir bensinstationen, säger han.

Det låter som science fiction men enligt Per Ödling, framtidsforskare och professor i telekommunikation vid Lunds universitet, kommer många av sjuktransporterna och privata resor i glesbygden framöver ske med drönare.

– Om fem år kommer vi börja fylla luftrummet med gröna, billiga och snabba transporter, säger Per Ödling.

Lyft för glesbygden

Enligt Per Ödling kommer det dröja längre tid innan transporter med drönare och självkörande bussar och bilar blir möjligt i storstäder med tanke på alla fysiska hinder.

Utvecklingen kommer enligt Per Ödling innebära ett lyft för glesbygden.

– Istället för att du åker till försäkringskassan finns det en lastbil som är ett självrullande kontor med en tjänsteman som kan serva en hel älvdal.

Drönare flyger ut medicin till byar

Redan nu i höst kommer Region Västerbotten att prova att leverera mediciner till och hämta prover med drönare från byar utanför Storuman – något man hoppas kommer bli ordinarie verksamhet och spridas till fler län.

Enligt Pia Kristiansson, som är projektledare för närsjukvården i Västerbotten, är inte sjuktransporter med drönare heller något otänkbart.

– Det finns flygplan och helikopter, det är inget konstigt att flyga dem, säger hon.

I klippet hör du Per Ödling utveckla sina framtidsspaningar

Framtidsforskaren Per Ödling säger att luftrummet kommer fyllas med gröna, billiga och snabba transporter. Foto: Viktor Lundmark/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.