Hur kommer det sig att en liten flygplats, som går ekonomiskt back varje år, satsar på att bli först i landet med kommersiellt elflyg? Robert Lindberg, flygplatschef i Skellefteå, svarar. Foto: Patrik Samuelsson/SVT

Skellefteå flygplats satsar på att bli först med kommersiellt elflyg

Uppdaterad
Publicerad

Inom några år planerar Skellefteå flygplats för landets första kommersiella flyglinjer med elflygplan.

– På sikt har vi bestämt oss för att göra den här branschen klimatneutral, säger flygplatschef Robert Lindberg. 

Under år 2020 blev Skellefteå flygplats en av de första i landet som inte längre släpper ut någon koldioxid.

Flygplanen som trafikerar flyplatsen är långt firån lika klimatvänliga. Där ska nästa stora förändring ske, enligt Robert Lindberg.

– Att göra flygplatsen fossilfri var steg ett, nu har vi gått in i steg två, säger han.

Biobränsle, vätgas och el

Den kommunala flygplatsen tänker ta täten i flygets miljöomställning och ska under året skaffa bio-jet bränsle och landets kraftfullaste elstolpar för elflygplan. Dessutom finns planer för satsningar på vätgasflyg.

Redan år 2023 är det ambitiösa målet att det ska gå att köpa en flygbiljett för en resa med ett eflygplan.

Korta resor

Flygsträckan är än så länge oklar – men det handlar till att börja med om små plan och kortare resor.

– Kanske över Kvarken, säger Robert Lindberg.

Varför vill en kommunalt ägd flygplats som visar röda siffror i bokslutet varje år gå i bräschen för en så stor miljösatsning?

– Det är för att mina och dina barn ska kunna bo och verka här, säger Robert Lindberg.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.