Foto: Elin Karlsson

Skellefteå utmanar stereotyper – kan vinna pris

Uppdaterad
Publicerad

Skellefteå kommun är nominerad till ett pris för sin kampanj där lokala profiler gestaltades på ett annorlunda sätt. På bilderna bröt fotograferna normerna för hur kvinnor respektive män i vanliga fall porträtteras. Resultatet fick många att reagera.

Det är fyra finalister i tävlingen Placebrander of the Year 2017. En tävling där en jury utser bästa platsmarknadsförare under året. En av de nominerade är Skellefteå kommun med sin utställning och kampanj på sociala medier ”Ge plats”. Fotografierna i kampanjen fick många att reagera.

– Det är en kampanj som väcker känslor. Antingen tycker man att det är bra eller så störs man av den, säger Helena Renström, marknadschef, Skellefteå kommun.

LÄS MER: Varför gör Skellefteås politiker pussmun?

På bilderna syns bland annat Albin Avander, skolpräst i St Olovs församling, målad i läppstift. Andreas Lööweenhök, gruppledare för Moderaterna i Skellefteå, liggandes på golvet leende. Tanken med utställningen var att utmana föreställningarna och stereotypa sätt att se på män och kvinnor.

– Det känns fantastiskt roligt. Det känns som viktiga frågor att diskutera. Det här är något som visar på Skellefteå som en öppen och inkluderande plats. säger Renström.

Folkets röster avgör

Tävlingen avgörs genom nu av allmänhetens röster. De övriga finalisterna Sverige, Roslagen och Varberg är Priser delas ut den 12 september på den nationella konferensen 250 möjligheter i Jönköping.

– Det är hård konkurens med fina finalister så vi får se, säger Renström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.