Flera skolor lägger stora summor pengar för att nå ut till eleverna för att locka dem till sig. Foto: SVT

Skolorna strider om eleverna

Uppdaterad
Publicerad

Vid midnatt inatt ska niondeklassarna i Västerbotten ha gjort sina val till gymnasiet, och med fortsatt små elevkullar är det ”elevernas marknad”.

Sista ansökningsdag inför första valet till gymnasiet är idag, den 11 februari. Efter fjolårets ”old time low” vänder kurvan sakta uppåt men elevkullarna är fortsatt små några år till. Flera skolor lägger stora summor pengar för att nå ut till eleverna för att locka dem till sig. Reklam för olika gymnasieprogram och skolor görs inte bara i radio utan också på bio och i TV.

– Jag tycker inte att jag påverkades så mycket av reklam utan jag försöker välja utifrån det jag brinner för, säger Jessica Magnusson som går sista året vid Tegs central.

Reklamen når ända hem

Däremot blev hon lite irriterad när det kom en massa broschyrer och foldrar hem på lovet.

– När jag är ledig vill jag vara ledig och inte tänka på skolan!

– Att synas är att finnas, säger Michel Stenlund, en av skolledarna i Umeå som inser att man måste lägga pengar på reklam för att nå ut.

Vill ha besökare

Michel Stenlund arbetar vid Umeå internationella gymnasium. Budgeten är på runt 100 000 kronor. Han menar att möjligheten att få elever på besök till skolan är den bästa exponeringen:

– Att de får träffa elever som går på skolan och lärare och se på vårt utbud på plats är mest värt, säger Michael Stenlund, rektor vid UIG, Umeå internationella gymnasium.

Stor konkurrens

Vid de kommunala skolorna har man av tradition besöksveckor där elever bussas runt och får information och så har man satsat på information på hemsidan.

– Med tanke på att vi omsätter en halv miljard kronor lägger vi väldigt liten del på marknadsföring. Vi informerar eleverna när de kommer till oss, säger gymnasiechef Nicklas Wallmark vid Umeå kommun.

Han håller med om att det råder viss konkurrens om eleverna som nu söker till gymnasiet.

Lockar med gåvor

Jessica Magnussons kompis Anna Lindqvist har inte helt bestämt sig för vilken inriktning hon ska välja på gymnasiet. Hon har låtit sig informeras, bland annat har hon besökt Minervagymnasiet:

– Jag var iväg på en föreläsning. Då nämner de att jag kan få guldkort på IKSU och en MacBook. Det är ju lockande, men jag tänker ändå efter vad som jag verkligen är intresserad av. Det lutar åt stylist på Dragonskolan eller teater på Midgård.

”Hoppas välja rätt”

För Jessica Magnusson är det musik som gäller. Hon har redan bestämt sig.

– Vi hoppas förstås att eleverna ska välja rätt från början, att de får veta så mycket som möjligt inför sitt val  – för avhopp från gymnasiet kostar bara onödiga pengar och kan vara rätt förödande för ungdomarna, säger kommunens gymnasiechef Michel Stenlund.

Om man vill ändra sitt val till gymnasiet så kommer en så kallad omvalsperiod den 14 april till 3 maj, då man kan välja nytt gymnasieprogram.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.