Foto: SVT

Skulle anmäla inbrott – fick vänta timmar på hjälp

Uppdaterad
Publicerad

Det är långa väntetider till polisens kontaktcenter på telefonnumret 114 14 just nu, något som Rebaz Sulivani i Umeå blev varse när han under morgonen försökte anmäla ett inbrott i sin matförsäljningsvagn på Ersboda.

Rebaz Sulivani i Umeå drabbades under natten till tisdagen av ett inbrott i sin matförsäljningsvagn på Ersboda. Han blev bland annat av med växelkassan på runt 1000 kronor, även den dörr som går till vagnen samt läsk förstördes vid inbrottet.

Först efter tre timmar kom Rebaz Sulivani fram till polisens kontaktcenter och kunde göra en anmälan.

Ingen undersökning

Efter en timmas väntan valde han att starta verksamheten, så någon teknisk undersökning av platsen blev inte gjord.

– Jag förstår ju att det här inte är ett allvarligt brott, säger Rebaz Sulivani. Det är mer det känslomässiga, nu har det hänt och nu kommer jag ha det i baktankarna för alltid, att det kan hända igen.

Polisens presstalesman Börje Öhman bekräftar att det är långa väntetider. Han menar att det är oacceptabelt, men att man jobbar på att det ska bli bättre.

– Det är oacceptabelt långa men vi jobbar på att det ska bli bättre.

”Vi vet att det inte är bra”

Rebaz Sulivani skulle få vänta 1,5-2 timmar i telefonkö – vad säger du om det?

– Något enstaka tillfälle har jag hört att det är så lång väntan. Vi vet att det inte är bra, säger Börje Öhman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.