Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Trycket på second hand har ökat stort under inflationen. På second hand-butiken PMU i Umeå är köptrycket så högt att man börjar få ont om kläder. Foto: Julia Pohjanen/SVT

Fler shoppar second hand under inflation – brist på kläder på PMU i Umeå: ”Enormt tryck”

Uppdaterad
Publicerad

Trycket på att köpa begagnade kläder har ökat stort under inflationen. På flera second hand-butiker är köptrycket så högt att man börjar få ont om kläder.

– Vi har märkt skillnad under året och särskilt senaste månaderna, säger Birgitta Bengtson, butikschef på PMU i Umeå.

Under de senaste månaderna har fler sökt sig till second hand-butiken PMU i Umeå. Trycket har varit så pass högt att butiken börjar få svårt att fylla upp med kläder. Nu inför man fler insamlingsboxar i Umeå.

– Vi har insamlingsboxar lite här och var, men vi behöver ännu mer för att möta efterfrågan, säger Birgitta Bengtson, butikschef på PMU.

På Röda korset märks samma utveckling med ökad försäljning. Det är inte heller samma inflöde av kläder som kommer in.

– Vi har fått signaler på att vi börjar få lite ont om kläder. Vi märker en skillnad när det gäller volymen av kläder och att det kommer in färre märkeskläder, säger Magnus Lundén, enhetschef Röda Korset Sverige.

Fler unga köper second hand

Det ökade intresset beror dels på att fler tänker på miljön men även att priserna skiljer sig från vanliga butiker, menar butikschefen. Hon har även märkt att fler i unga söker sig till butiken.

– För mig är det ekonomiskt och så finns det många bra saker till barn, säger Helena Rydvall.

SVT har tidigare rapporterat om ökningen av efterfrågan på begagnade kläder och andra varor hos flera aktörer i second hand-branschen, bland annat i julklappshandeln.

När SVT besökte PMU ringlade kön lång till butiken – se trycket i klippet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.