Borgagården i Borgafjäll är ett av de företag som är kritiska mot hur projektet Destination South Lapland har sköts. Dom har inte fått en enda bokning till företaget genom Destiantion South Lapland.
– Ett grundfel är att hemsidan inte är tillräckligt marknadsförd bland heta marknadsgrupper, så man borde ha lagt pengar på hemsidan istället för på andra saker, säger Per Wahlgren, delägare i Borgagården.
Svensk hemsida begränsar
Hemsidan har bland annat bara funnits tillgänglig på svenska och inte varit översatt till andra språk, vilket har begränsat marknaden.
Men även ekonomiskt har företaget gjort stora förluster. Sedan 2010 har utgifterna varit över 12 miljoner kronor. och under samma tidsperiod var de ökade inkomsterna bara drygt 2 miljoner kronor.
– Det är så lätt att vara efterklok, då kan man ofta kritisera och hitta fel men projekt är ju till för att testa sig fram och sedan skrota det som blir dåligt. Säger företagrna och näringslivet att man inte är intresserade av ett destinationsbolag så kommer det inte finnas något bolag 2015, säger Åke Nilsson, styrelseordförande i Destination South Lapland och kommunalråd i Vilhelmina kommun.