Bara från Umeå Airport blåser flyget ut över 104 tusen ton koldioxid. Varje år. Med hjälp av en räknesnurra från FN:s flygorgan ICAO kan vi räkna ut den total utsläppsmängden koldioxid vårt resande medför, per resenär.
Varje gång vi flyger Umeå-Stockholm släpper vi ut nära 80 kilo av denna växthusgas som skadar luften vi andas och ökar värmen på jorden.
Enorma mängder koldioxid
Flyger vi långcharter till exempel, då fyller vi luften med sex gånger mer av denna växthusgas. En thailandsresa kostar lika mycket förorenad luft som utsläppet från en personbil under ett helt år.
Siffrorna förskräcker resenären Pernilla H Pettersson.
– Det är alldeles förskräckligt, men jag tror inte att det är möjligt att ta tåget till exempel, i så fall skulle jag behöva mer tid.
Hon väljer bort tåget eftersom det ofta är dyrare och tar längre tid, den kombinationen är inte attraktiv.
Varnar för miljöboven – flygplan
Trafikforskarna varnar för att svenskarnas flygresor är på väg att bli största miljöboven, men att från ökat flygutsläpp varna mot flygande är för snävt tänkt, menar flygplatschefen i Umeå, Bengt-Ove Lindgren.
– Nu höjer man varningsklockor för att flyget kommer att eskalera, men då har man inte tittat på den effektivisering som faktiskt sker vad gäller motorer och flygbränslen.
Alternativbränslen, alternativen till dagens fossila bränslen, är en politisk fråga. Liksom det politiska stödet från kommunen som förra året beviljade Umeå Airport 15 miljoner kronor.