Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med Jamal Mouneimne på pendeltåget till Vindeln, och hör hur han ser på att Norrtåg ökar antalet turer per dag. Foto: Stefan Persson/SVT

Tågtrafiken mellan Umeå och Vindeln dubbleras – pendlaren Jamal: ”Det behövs”

Uppdaterad
Publicerad

Förra hösten lades tågtrafiken mellan Lycksele och Umeå ner efter mycket krångel. Pengarna flyttas nu till att förbättra tågtrafiken mellan Umeå, Vännäs och Vindeln. Sträckan kommer att ha 15 avgångar tur och retur kommande vinter.

– Det behövs och jag tror att det är bra för både Umeå, Vännäs och Vindeln. Du kan bo i Umeå och pendla till en arbetsgivare, säger pendlaren Jamal Mouneimne som bor i Umeå, men är anställd som energirådgivare av Vindeln kommun. 

Följ med i klippet ovan när han åker tåg till Vindeln och ger sin syn på tågpendling.

Förutsättningarna att tågpendla förbättras radikalt nära kusten, där järnvägen är elektrifierad.   

Från dagens totalt 7 turer på sträckan mellan Umeå, Vännäs och Vindeln tänker Norrtåg växla upp till 15 turer i vardera riktningen. På mindre än timme kan en pendlare förflytta sig mellan Vindeln och exempelvis sjukhuset i Umeå.  

En annan effekt att det blir lättare att jobbpendla mellan Vännäs och Vindeln.

Vill fördubbla resandet

I dag bedömer Norrtåg att cirka 3 000 personer använder sträckan varje vecka. Målsättningen är att dubbla det.   

Klimatmässigt anses tåget överlägset för pendling. Det är snabbt, tar många passagerare och är energisnålt. Nackdelen är att det inte når överallt som bussarna gör.

I Vindeln finns industriområdet med de stora arbetsgivarna 3,5 kilometer utanför centralorten. Det finns önskemål om en perrong, men tills vidare behövs andra enklare lösningar om tåget ska konkurrera med buss och egna bilpooler. 

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon hör du Joakim Berg på Norrtåg om hur de jobbar för att fördubbla resandet med tåg. Foto: Stefan Persson/SVT

Tågpendling i länet:

  • Tåget Umeå-Sundsvall lockar 13 000 – 16 000 resenärer per vecka
  • Tågtrafiken mellan Lycksele och Umeå lades nyligen ner. Tåget var dieseldrivet och problemdrabbat. Det finns inga planer på att återuppta trafiken innan tvärbanan mellan Storuman och Hällnäs är upprustad och elektrifierad. 
  • Sträckan Umeå- Holmsund skulle kunna ha tågpendel, men här saknas en bra perrong i Holmsund.  Norrtåg anser också att det måste utredas hur behovet av tågtrafik ser ut. Idag går många bussar. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.