Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”E4 kommer ha en trafikökning på 40 procent” – hör Mikael Sundvall, enhetschef på Trafikverket, berätta om satsningen i Skellefteå Foto: Patrik Samuelsson/SVT

Trafikverket vill bygga vägar runt Skellefteå för två miljarder

Uppdaterad
Publicerad

Under en presskonferens i dag presenterade Trafikverket planerna för de närmsta 10 åren. I norr pekar man på att arbetet med Norrbottniabanan ska fortsätta och en satsning på vägar vid Skellefteå.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon presenterade idag förslaget till nationell infrastrukturplan för åren 2022-2033 och här fanns flera punkter som gäller norra Sverige.

– Det här är en av de stora förändringarna i det förslag vi lägger. Vi vill göra en omfattande satsning på järnvägen i norr särskilt mellan mellan Luleå och Riksgränsen. Vi ser också att det är nödvändigt med en satsning på vägarna runt Skellefteå kopplat till de industrisatsningar som görs där, säger Lena Erixon.

Förbifart Skellefteå

Generaldirektören pekade vidare på den så kallade Skellefteåtriangeln, E4-förbifart Skellefteå samt olika korsningsåtgärder.

– Totalt bedömt åtgärder för två miljarder kronor. Vårt förlag är att delvis få lånefinanisera de här åtgärderna för att så snabbt som möjligt kunna genomföra dem.

När det gäller Norrbotniabanan så har regeringen tidigare krävt att den ska påbörjas mellan Skellefteå och Luleå under den aktuella planperioden. Lena Erixon bekräftar att detta ska ske och att Trafikverket satsar tre miljarder på detta.

Hör Trafikverket berätta mer om trafiksatsningen i Skellefteå i klippet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer