Förra året skedde det totalt 42 olyckor i Västerbotten som registrerats hos antingen polis eller sjukvården. Det är en tydlig minskning jämfört med till exempel år 2013 då det var 115 registrerade olyckor och 2017 med totalt 63 olyckor.
En viktig del för att få ner döds- och olyckstalen är det separata förarbeviset som infördes 2009, enligt Nationella Snöskoterrådet.
På trafikskolan Öst på stan i Umeå tycker man att det är nyttigt för ungdomar att gå en utbildning innan man ger sig ut.
– Utbildningen är viktig för att ungdomar ska förstå hur man ska bete sig på en skoter. Skillnaden jämfört med ett körkort eller mopedkörkort är det inte lika mycket trafik utan mer om vilka risker som finns till exempel alkohol och droger, säger Peter Lövgren på trafikskolan Öst på stan.
I klippet ovan hör du fler förklaringar till att skoterolyckorna blir färre.
Fakta Snöskoteråkning:
* Sedan 2009 finns ett separat förarbevis för att köra snöskoter, som uppnås efter minst 10 timmars utbildning och godkänt kunskapsprov.
Minimiålder är 16 år.
* Högsta tillåtna hastighet är 70 kilometer i timmen
* Över 330 000 registrerade snöskotrar fanns i Sverige i december 2019. 1975 var samma siffra cirka 10 000.
Källa: Transportstyrelsen samt Nationella Snöskoterrådet