Kommunalrådet rasar mot Trafikverket

Uppdaterad
Publicerad

Kommunledningen i Umeå är starkt kritisk till att Trafikverket nu inför två nya alternativ för Västa länken. Projektet försenas ytterligare två år.

– Helt oacceptabelt, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S) i ett pressmeddelande.

De nya alternativen, en kortare tunnel och öppet schakt i det inre läget stämmer inte överens med det genomförande- och finansieringsavtal som Umeå kommun och Trafikverket tecknat för Umeåprojektet.

Västra länken

För ett inre alternativ har man konsekvent presenterat en tunnellösning och alternativet öppet schakt saknar dessutom stöd i kommunens översiktsplan.

– Det skulle inte vara försvarbart från vår sida att förorda det brutala intrång i stadsmiljön som ett öppet schakt innebär.  En sådan dragning skulle också förhindra kommunens långsiktiga planering och stadsutveckling, säger Lindberg.

Projekttiden förlängs minst två år

En ny lokaliseringsprövning innebär att projekttiden förlängs ytterligare minst två år och kan tidigast stå klar 2021 enligt Trafikverket.

– Att ändra reglerna mitt i matchen, som Trafikverket nu gör, det håller inte. Vi viker inte från vår inställning om att den senaste tidsplanen ska följas, och det innebär ett färdigställande 2019, säger Lindberg.

Utan en komplett ringled kan inte Umeå kommun fullfölja arbetet med att omfördela trafik, prioritera hållbara resor, uppfylla miljökvalitetsnormen samt utveckla bostäder, arbetsplatser, näringsliv och kultur. Det innebär stora dagliga så kallade bristkostnader.

– Umeå kommun får betala för att trafikverket kör i diket, säger Anders Ågren (M) 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

Utreder flera alternativ

Det var den 16 december som Trafikverket återförvisade arbetsplanerna för Västra länken och sedan mitten av februari pågår arbetet med att ta fram en samrådshandling för en lokaliseringsprövning, meddelar Trafikverket i ett pressmeddelande.

Samrådshandlingen är en jämförande beskrivning av effekter och konsekvenser för de olika alternativen.

Trafikverket tittar nu på tre olika dragningar för Västra länken, väster eller öster om Prästsjön samt ett inre alternativet med lång tunnel samt öppet schakt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västra länken

Mer i ämnet