Många av fertilitetsapparna som SVT rapporterat om har sin bas utanför EU. Men enligt Anders Ygerman (S) spelar det ingen roll. Är ett bolag verksamt inom EU så ska de följa dataskyddsförordningen GDPR.
Företag som inte följer GDPR-lagen kan drabbas av dryga böter. Enligt digitaliseringsministern kan ett företag som bryter mot lagen drabbas av böter på upp till 200 miljoner eller 4 procent av företagets totala omsättning.
Men ansvaret för att att apparna inte bryter mot lagen vilar inte bara på själva appföretagen, menar Anders Ygeman.
– Man kan ställa tuffare krav på de plattformar som tillhandahåller de här apparna. Hur de kontrollerar att de följer gällande lagar och hur de lever upp till de integritetskrav vi har rätt att ställa. De gör en del kontroller och har en del märkningar. Men här förefaller det som att det finns appar som direkt bryter mot lagen som har smitit förbi deras kontroll, säger Anders Ygeman.
”Kan vara skadligt senare i livet”
Digitaliseringsministern reagerar särskilt över att appar som innehåller känslig information inte följer lagen. När det gäller apparnas användarvillkor som ofta kan vara krångliga att sätta sig in vill Ygeman ställa hårdare krav via EU.
– Det ska vara en hög lägstanivå. Bara om man vill dela med sig mer data så kan man avtala det. Den här skogen av användarvillkor gör ju att ingen till slut läser dem och att ingen vet vad det egentligen är man har klickat i, säger Anders Ygerman.
Hör Anders Ygerman (S) om hur han tänker kring fertilitetsapparna i videon ovanför.
Detta är GDPR:
Den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) trädde i kraft i maj 2018. Det innebär att detf från och med då finns gemensamma dataskyddsregler för alla företag som är verksamma i EU, oavsett var de har sitt säte.
De skärpta dataskyddsreglerna betyder bland annat att privatpersoner har större kontroll över sina personuppgifter.
Källa: Europeiska kommissionen