Skolchef Kristina Rastbäck framför den del av skolan som brann i natt. Foto: Thomas Sundberg/SVT

26 barn utan förskola efter branden i Köpmanholmen

Uppdaterad
Publicerad

Efter nattens brand i Köpmanholmenskolan konstaterar skolledningen att förskolan med två avdelningar är totalförstörd. Nu väntar ett intensivt arbete för att hitta en ny lokal.

Skolchefen i Örnsköldsviks kommun, Kristina Rastbäck, fanns på plats under fredagsmorgonen för att ta del av förödelsen och konsekvenserna efter nattens brand. Hon kunde konstatera att förskolan med två avdelningar totalförstördes i branden.

– Jag blir naturligtvis jätteledsen. Det här drabbar ju barn, elever och vårdnadshavare, det är onödiga kostnader som drabbar kommunen.

Bränder i Nätraområdet

Söker nya lokaler

På kort varsel har man nu beslutat hur veckans sista skoldag ska se ut för eleverna. De yngsta barnen kommer tillfälligt undervisas i någon av skolans oskadda delar så gott det går. De äldre barnen, från trean och uppåt, får distansundervisning. Samtidigt försöker skolledningen hitta mer långsiktiga lösningar.

– Vi sitter ner nu, dels här men vi har också krisledning i ledningsgruppen på bildningsförvaltningen där vi tittar över olika alternativ och möjligheter. Vi kollar upp här i byn om det finns andra lokaler för förskolebarnen till exempel. Sedan får vi fatta beslut utifrån det.

”Försöker hitta olika lösningar”

– Naturligtvis ställer det också till det. Allting ställer till det i det här läget och vi måste ju väga in allt möjligt för att vi ska kunna fatta så kloka beslut som möjligt. Vi måste ha en dialog med personalen för att se vad de har för möjligheter. Det är flera förvaltningar som är aktiverade och som försöker hitta olika lösningar, säger Kristina Rastbäck.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bränder i Nätraområdet

Mer i ämnet