Sommaren 1939 var 200 man var i färd med att bygga bron mellan Lunde och Sandö. Trävalvet syntes på långt håll och de var igång med gjutningen. Brobyggarna arbetade både dag- och nattskift för att hålla tidsplanen. På torsdagen den 31 augusti hade dagskiftet precis gått av sitt pass och klockan var tjugo i fem på eftermiddagen.
Störtade ner i älven
Ögonvittnen berättar att det hördes ett brak och att träkonstruktionen vred sig i den norra delen av bågen samtidigt som valvet höjdes, innan bron och männen som arbetade på den störtade ner i Ångermanälven. 18 man dog. När det hände fick olyckan förhållandevis lite medial uppmärksamhet eftersom andra världskriget började dagen därpå.
Ett underverk i betong
Mellan 1943 och 1964 var Sandöbron med sina 264 meter, världens största betongbro i ett spann. Bron är 42 meter hög och totalt 810 meter lång. Den ritades av Per Hellström och har bland annat fått tidningen Betongs utmärkelse för ett av världens betongunderverk.