Allt fler flygplatser fjärrstyrs från Midlanda

Uppdaterad
Publicerad

Flygledningscentralen vid Midlanda flygplats i Timrå växer. Två nya flygplatser styrs från Midlanda från och med i år och på sikt är målet är att tio till tolv flygplatser ska fjärrstyras från Timrå.

Utvecklingen har gått snabbt sedan Örnsköldsviks flygplats kopplades in som världens första fjärrstyrda flygplats 2015. Enligt Erik Bäckman som är chef för verksamheten är målet satt till tio-tolv fjärrstyrda flygplatser från Midlanda om några år.

– Avgörande är om flygplatserna och deras ägare anser att det är en teknik att satsa på men jag tror att det inom fem år är det minst tio flygplatser som bedriver verksamhet härifrån, säger han till SVT.

Nya flygplatser kopplas in

Flygledningscentralen är redan en bit på väg. Först Örnsköldsvik 2015 sedan Sundsvall-Timrå Airport 2017 och i år har Linköpings flygplats och den nya svensk-norska flygplatsen in Sälen kopplats in.

Det här sker parallellt som det vid Arlanda flygplats just nu byggs ytterligare en fjärrledningscentral av samma snitt som vid Midlanda flygplats.

Arlandacentralen blir större än på Midlanda med en kapacitet på upp till 24 fjärrstyrda flygplatser. Ytterligare en skillnad är att de större statliga flygplatserna som Kiruna, Umeå, Sturup och Åre/Östersund kopplas upp mot Stockholm medan RTC Sundsvall inriktar sig mer mot de mindre kommunala flygplatserna.

Stor central vid Arlanda

Det är erfarenheterna från Sundsvall som ligger till grund för utbyggnaden vid Arlanda, det är också dessa erfarenheter som håller på att utveckla sig till en svensk exportprodukt. Konceptet ägs gemensamt av Luftfartsverket och Saab i det gemensamma bolaget Sdats.

Studiebesöken i Sundsvall har avlöst varandra – den här veckan från Storbritannien och Frankrike – och i våras startade ett testcenter för autonoma flygplatser i Örnsköldsvik i syfte att utveckla de tekniska lösningarna.

På försäljningssidan har Sdats kunnat presentera flera affärer.

NATO och Storbritannien

I år kommer London City Airport att ta den nya tekniken i bruk och för tre veckor sedan blev det klart att även NATO-basen i Geilenkirchen i Tyskland satsar på det svenska konceptet.

Vid RTC Sundsvall vittnar Erik Bäckman om ett stort intresse.

– Det märks inte minst vid nyrekryteringen av flygledare. Många söker jobben och det tyder på ett stort intresse av medverka i det tekniksprång som pågår i branschen och här i Sundsvall.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.