Baraspara tillbakavisar kritiken

Uppdaterad
Publicerad

Förra veckan berättade vi om företaget BaraSpara, som säljer elavtal via telefon. Baraspara har anmälts över 360 gånger av missnöjda kunder och Konsumentombudsmannen driver just nu en rättsprocess mot företaget. Men hos Baraspara avvisar man kritiken.

Det har skrivits mycket om Baraspara sedan starten för fyra år sen. Klagomålen har varit många och framför allt har det handlat om kunder som känt sig lurade efter att ha bytt elavtal när bolaget ringt och lockat med billigare alternativ. Men hos Baraspara har man en helt annnat bild av vad som hänt när man värvat nya kunder.

– Vår avsikt har alltid bara varit att vara på konsumenternas sida. Hela idén är att vi ska driva ett konsumentkollektiv där vi gemensamt pressar priserna och får bättre villkor för konsumenterna. För som enskild individ har man aldrig någon chans mot de här jättelika bolagen. Men tyvärr har vi misslyckat i vår mediebild.

Samtidigt var Baraspara ett av de fem mest anmälda bolagen i landet hos Konsumentverket förra året.

SVT har tidigare berättat om kunder som upplevt att man istället för att få bästa pris låst in sig i ett krångligt avtal. Men enligt Baraspara handlar mycket av kritiken om att attacker från dom stora elbolagen.  

– De är inte konstigt att de är irriterade. Från de flesta bolagen, som har för höga priser, tar vi ju kunder och flyttar till dem som har billigare priser. Det handlar om hundratals miljoner i omsättning, miljarder till och med. Så det är klart att de är väldigt väldigt irriterade.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.