Bekymmersamt för Höga Kusten Airport – står utan flygtrafik

Uppdaterad
Publicerad

Nextjets konkurs innebär att Höga Kusten Airport utanför Kramfors inte längre har någon flygtrafik. I värsta fall dröjer det 1,5 år till nästa kommersiella flygplan tar mark.

Onsdagens besked att flygbolaget Nextjet, det enda som trafikerat Kramfors−Sollefteå flygplats (Höga Kusten Airport), ansökt om konkurs innebär ett hårt slag för flygplatsen.

– Det är ett mycket bekymmersamt läge. Beskedet var inte oväntat men ändå förvånande eftersom Nextjet klarat av sådana här problem tidigare, berättar flygplatschefen Per Enroth.

nextjet

Inställda avgångar

Onsdagens morgonturer till och från flygplatsen var de sista i Nextjets regi; kvällens avgångar ställdes in.

– Just nu håller vi på och kontaktar resenärer för att berätta att trafiken är inställd och det får vi nog hålla på med några dagar, säger Enroth med en tung suck.

Höga Kusten Airport har lovats så kallad trafikplikt av Trafikverket, vilket innebär att flygtrafik ska garanteras från flygplatsen. Problemet är bara att den gäller först från oktober 2019.

Mellanlandningar

– Vårt hopp står nu till att Trafikverket kan ordna mellanlandningar här från till exempel Gällivare som vi tidigare. Annars får vi i värsta fall vänta till oktober 2019.

I så fall måste flygplatsbolaget hitta alternativa arbetsuppgifter för de 20 anställda.

– Det är viktigt att vi kan behålla kompetensen.

Flygplatsen ägs gemensamt av Sollefteå och Kramfors kommuner. Gudrun Sjödin (S), som är vice kommunalråd i Kramfors och ordförande i Höga kusten Airport AB, blev liksom Per Enroth tagen på sängen av Nextjets konkurs, även om den så att säga låg i luften.

Tror på snabbare lösning

– De har ju varit i trubbel förut men man blev chockad ändå och det har varit rätt kaotiskt i dag, säger Sjödin som hoppas och tror att trafiken kan återupptas tidigare än oktober 2019.

– Det är fler små flygplatser i Norrland som nu står utan trafik och Trafikverket måste ju göra nya upphandlingar på dem snabbt. Förhoppningsvis kan vi få en mellanlandning här, för flygplatsen är jätteviktig för näringslivet i Ådalen och många företag är beroende av att människor kan resa ut och hit.

Hur det blir med det ekonomiska återstår att se, flygplatsen har liksom många andra fordran på Nextjet för landningstillstånd och liknande. Men nu ligger det på kronofogdens bord.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

nextjet

Mer i ämnet