I mars 2017 blev Härnösands kommun tvungna att stänga av persontrafiken till djuphamnen i Härnösand. Hamnen var i för dåligt skick, de privata ägarna och kommunen kunde inte enas om en lösning för att renovera hamnen.
Under måndagskvällen beslutade kommunfullmäktige att kommunen ska ingå ett avtal med Söråkers hamnfastigheter AB om att dela på renoveringskostnaden på cirka tio miljoner kronor.
Ska öppnas i juni
I dag beslutades det också att hamnen ska öppnas för persontrafik senast den 9 juni 2017.
– Med detta förstår ju alla att åtgärder kommer att behöva göras med en gång, sa kommunalrådet Fred Nilsson (S) vid kvällens möte i kommunfullmäktige.
Renoveringen av djuphamnen planeras vara klar under 2019 men kommunen kommer inte att behöva göra någon besparing för att ha råd med renoveringen.
– Vi kommer att ta pengarna ur överskottet i budgeten för 2017, säger Fred Nilsson (S) till SVT.
Fakta
HÄRNÖSANDS DJUP- OCH OLJEHAMN
I djuphamnen hanterar man styckegods, skogsprodukter, bulkgods, projektlaster samt ro-ro trafik.
Kajen är 300 meter lång och vattendjupet är 8 meter. I norra änden finns en 25 meter bred ro-ro-ramp.
I hamnområdet finns två magasin med järnvägsspår på vardera 5 000 kvm. Dessutom finns öppna upplag på cirka 20 000 kvm. Kajplatsen och upplagsområdet är anslutna till järnvägsspår och ligger i direkt anslutning till E4.
Oljehamn
Oljehamnens pir har ett djupgående av 10,5 meter. Fartyg på upp till 45 000 tDW har anlöpt oljehamnen.
Förutom oljor hanteras även asfalt och svavelsyra. Hela oljehamnsområdet är anslutet till järnväg.
Härnösands djup- och oljehamn har en kort insegling om ca 4 sjömil med stort djup.
(källa: Härnösand.se)