Redan i slutet av året kan kommunfullmäktige ta slutliga beslutet om omstridda Logistikparken ”Behovet större än tidigare”, hävdar Peder Björk (S), kommunalråd i Sundsvall. Men ännu vet ingen hur hög notan kommer att bli.

Björk försvarar storsatsningen

Uppdaterad
Publicerad

Trots kritiken – kommunalrådet i Sundsvall fast övertygad om behovet av Logistikparken. ”Behovet har snarare ökat”, menar han.

Men ännu vet ingen hur hög slutnotan blir.

I slutet av det här året eller i början av 2018 ska Sundsvalls kommunfullmäktige ta ställning till en tyngsta frågorna för kommunen på mången god dag. 

Då ska politikerna säga ja eller nej till investeringen i den omdiskuterade Logistikparken i Sundsvall.

Hur hög notan blir för skattebetalarna i Sundsvall är ännu inte spikat och klart, men tidigare beräkningar har talat om att runt 450 miljoner kommer krävas.

Intensiv debatt

Debattens vågor har gått höga under flera år om nyttan med den här jätteinvesteringen. ”Bristande samhällsnytta”, har kritiker menat.  En röststark opinion har hårt drivit frågan om Petersviksomårdet, en grönområde med gammal villabebyggelse som skulle ödeläggas av det stora hamnprojektet.

Hela projektet har dessutom försenats med flera år.

Men häromdagen, onsdagen den 12:e april,  kom ett beslut som kan sägas vara avgörande för hela projektets framtid. Då var Mark- och miljödomstolen klara med sin granskning och meddelade att man gav sitt tillstånd till bygget.

Avgörande eftersom detta var den sista tillståndsprövningen som krävdes.

”Behövs mer än tidigare”

Debatten och invändningarna mot Logistikparken har dock inte fått kommunalrådet Peder Björk (S) att ändra uppfattning i frågan, snarare tvärtom:

– Förutsättningarna har ändrats, men den största förändringen är att efterfrågan och behovet kraftigt har ÖKAT sedan vi startade, säger han.

Att projektet riskerar att bli en förlustaffär för kommunen håller han inte med om:

– Nej, jag delar inte den uppfattningen, det har gjorts flera beräkningar på detta, menar han. 

– Grunden är att det här ska skapa nya jobb i regionen, säger Peder Björk.

– Sundsvall befinner sig långt från både export- och importmarknaderna, och då krävs det konkurrenskraftiga transportlösningar.

Tre olika delar

Enkelt beskrivet handlar hela frågan om ett projekt i tre delar; 

dels en containerhamn, dels det som kallas logistikytor, alltså områden för stora lagerhallar för gods och dels en kombiterminal där omlastning ska ske mellan lastbil/ järnväg och sjötrafik. Till det kommer själva hamndelen som också ska byggas ut.

Allt går i dagligt tal under benämningen ”Logistikpark”, men den del som sorterar under det kommunala bolaget ”Sundsvalls Logistikpark AB” rör huvudsakligen kombiterminalen och logistikytorna.

Det är i själva hamndelen som samarbetspartnern SCA har sin del av projektet.

Enkelt uttryckt.

Kräver andra investeringar

För att komplicera frågan ytterligare så är projektet kopplat till andra nödvändiga investeringar – järnvägssträckningar är en.  I början av året blev avtalet att börja bygga den s k Malandstriangeln, en järnvägsutbyggnad som konkret ska koppla ihop Ådalsbanan med spåren som går från Tunadal till Ortviken, det sistnämnda en sträcka som är i uselt skick och där el-lok inte kan köra.

Under 2018 ska Trafikverket börja bygga den nya banan.

Kritikerna menar dessutom att hela satsningen är beroende av att ostkustbanan från Sundsvall och söderut blir dubbelspårig.  Hur det blir med det vet ännu ingen, den frågan avgörs i regeringens trafikplan som tas under 2018.

Men Björk avfärdar invändningen:

– Dubbelspåren är viktiga men inte avgörande för Logistikparken, säger han.

Petersviksfrågan överspelad

Frågan om Petersviksområdet anser Peder Björk vara överspelad och klar,

– Vi har löst in samtliga fastigheter, och hela området är inlöst av Sundsvalls kommun, säger han.

– Översikts- och detaljplaner för området är klara. 

Att lösa in fastigheterna kom dock att kosta kommunen en rejäl slant, en bit över 70 miljoner.

Från början ett SCA-behov

Många frågor har väckts kring SCA:s roll i hela projektet, och när det första planerna drogs upp handlade mycket om behovet i spåren av SCA:s planerade utbyggand av pappersbruket i Ortviken.

Enligt ett gammalt avtal från mitten av 90-talet, som vi belyst tidigare, var skogsjätten beredd att stå för notan för infrastruktursatsningarna i området. 

Men, situationen för pappersbruket har ju förändrats sedan dess, framförallt de senaste åren med en kraftigt vikande marknad för tidningspapper.  Någon utbyggnad blev det aldrig heller.

2016 skrevs ett nytt avtal mellan Sundsvalls kommun och SCA.

SCA uppdelning påverkar inte

Företaget har ju nu även styckats i två delar, en större hygiendel och en mindre skogsindustridel. Redan innan årstämman började spekulationerna om uppköp hagla.  Enligt de senaste rapporterna talas de om köpare som är villiga att betala svindlande 270 miljarder för de bägge bolagen,

Men Peder Björk säger sig idag inte oroas över den här utvecklingen, och han tycker generellt att det blivit ett alldeles för stort fokus på SCA:s roll i det hela.

– Logistikparken byggs för HELA näringslivet i regionen, redan idag har de befintliga kombiterminalena nått taket och kan helt enkelt inte hantera mer gods,  hävdar han.

Samtidigt är SCA:s del i det hela viktig, och behovet är fortfarande stort hos företaget av en utbyggnad av transportkapaciteten, enligt Peder Björks bedömning.

Han pekar på företagets stora investeringar i både Tunadalssågen som i Östrandsfabriken i Timrå.

Köpte hamnen – med villkor

Nyligen gick ju SCA  in med 240 miljoner när man tog över majoriteten i Sundsvalls hamn, en affär som hade ett villkor – att kommunen tar investeringsbeslutet för logistikparken.

Kommunen å sin sida gick in med ett annat kapital, markområden.  Affären gjordes för att finansiera utbyggnaden av hamnen.

Projekteringen går nu vidare och kostadsberäkningarna justeras för att sedan kunna presenteras för politikerna i Sundsvalls kommun.

Hör mycket pengar det slutligen kommer att handla om och hur intensiv debatten kommer att bli inför beslutet, både inom och utanför kommunhuset,  ja, det återstår att se. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.