Under tisdagen kom beskedet att Eon varslar 25 – 30 av totalt 130 anställda på kundsupporten i Sollefteå. Allt fler kunder väljer digitala vägar för att få hjälp med sina problem vilket betyder färre telefonsamtal i supporten.
– Det är oerhört tråkigt för alla som är berörda av varslet, säger Johan Andersson (C), kommunalråd i Sollefteå.
Arbetskraftbrist i kommunen
Under dagen ska kommunen kontakta Eon för att få mer information kring varslet. Johan Andersson hoppas att de som varslas ska kunna hitta nya jobb i Sollefteå.
– 20, 30 arbetstillfällen i Sollefteå är mycket. Samtidigt har vi arbetskraftbrist på kvalificerade arbeten. Vi vet att både företag och kommunen söker arbetskraft och vi hoppas att det kan matchas dem som förlorar jobben med de som finns.
”Trenden är digitalisering”
Tommy Bergqvist sitter i Eons ledningsgrupp i Sollefteå med ansvar över kundsupporten. Han säger att beslutet om varsel var väntat med tanken på trenden men var inte förberedd på upp emot 30 uppsägningar.
– Trenden på marknaden ser ju ut som den gör. 25 – 30 varslade väntade jag mig inte även om själva varslet var väntat. Trenden är ju digitalisering.
I dagsläget finns inga andra jobb inom Eon på orten men det slutliga varslet kan sänkas menar Tommy.
– Vi har naturligt ganska stor personalomsättning varje år. Många vill studera och vi är ju på väg in i en period nu till hösten där många väljer att studera. Så det exakta antalet som behöver lämna, det är svårt att säga i dagsläget.