I mitten av december förra året drog VY Tåg AB – tidigare Tågkompaniet – i nödbromsen. Företaget blödde och man krävde en omförhandling av trafikavtalet som gäller fram till 2025.
VY kör tågtrafiken i Norrland på uppdrag av Norrtåg, ägt av regionerna i norra Sverige.
Nu vill bolaget bli av med den nuvarande avtalsformen där de som kör tågen tar den ekonomiska risken men också får intäkterna.
Usel affär för tågbolaget
Ju fler som reser, desto bättre affär, helt enkelt. Under pandemin blev det upplägget en usel affär för VY.
Nu är frågan hur mycket dyrare ett nytt avtal kommer att bli för regionerna.
VY Tåg vill även ha kompensation för de stora förlusterna. De statliga pengar man fått täcker bara runt 30 procent av underskottet.
Krismöten har avlöst varandra
Enligt Nils-Olov Lindfors, t f ordförande i Norrtåg, är man beredda att avsätta pengar för det och dessutom finns det en förhoppning att bolagets norska ägare, den statliga järnvägen, kan skjuta till pengar.
– Det är något som finns med i de förhandlingar som pågår, säger Lindfors.
Krismöten har avlöst varandra för att få ett tilläggsavtal på plats. Förhoppningen är att en lösning ska finnas på plats innan mars månads slut.
Oroliga ägare vill ha svar
Situationen väcker oro hos ägarna, regionerna. Nyligen krävde Region Jämtland/Härjedalen ett extrainsatt ägarmöte för att man skulle få bättre insyn i krisen – och för att få en bild av hur dyrt ett förändrat avtal skulle kunna bli.
Norrtåg å sin sida sitter i en rävsax. Man har inte kunnat riskera att VY bryter avtalet eller ännu värre, försätts i konkurs.
Att hitta ett nytt tågföretag med kort varsel skulle bli både svårt och dyrt för Norrtåg.