Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Anders Jansson, vd för Sundsvall Energi. – Det här är komplext och väldigt spännande, säger han. Anläggningen för E-metanol, grönt fartygsbränsle, byggs på området intill Korstaverket i Sundsvall. Foto: Pierre Ragnehag

En av Sundsvalls största industrisatsningar ett steg närmare verklighet

Uppdaterad
Publicerad

Sundsvall Energi och Liquid Wind har nu lämnat in miljötillståndsansökan till mark- och miljödomstolen gällande miljöprojektet Phoenix och FlagshipTWO i Korsta i Sundsvall. – Ett avgörande steg, säger vd:n för Sundsvalls Energi.

Anläggningen är enligt dem en viktig del i den gröna omställningen både i Sundsvall, Västernorrland och Sverige, men också för sjöfartens miljöomställning.

– Ansökan om miljöprövning är helt avgörande för projektet, säger Anders Jonsson, vd på kommunala Sundsvalls Energi

Investeringen. som är den största hittills i Sundsvall,  ligger på mellan 4 och 5 miljarder kronor.

Sundsvalls Energi står för cirka två miljarder av detta. 

Förhoppningen är att miljöprövningen kan vara klar i höst och därefter kan investeringsbeslut tas av de två bolagen. 

Anläggningen där det ska produceras klimatvänligt bränsle för fartyg, e-metanol, kommer att placeras intill Korstaverket i Sundsvall.

Byggstart är det tänkt att bli 2024 och två år senare ska verksamheten vara igång.  Det här den andra produktionsanläggningen som Liquid Wind planerar i Västernorrland, den första, Flagship One, byggs i Örnsköldsvik.

En del i Sundsvalls högt uppsatta mål om att vara klimatneutral år 2030. Foto: Illustration av Korstaverket, FlagshipTWO, Sundsvall. Sundsvall Energi och Liquid Wind.

Planerad bränslefabrik i Sundsvall

Phoenix

Phoenix är utvecklingsprojektet som bedrivs av Sundsvall Energi för att samla in, och på ett klimatsmart sätt omhänderta, den koldioxid som uppstår vid produktion av fjärrvärme vid Korstaverket. Koldioxiden som ska samlas in kommer dels från befintlig avfallsförbränningsanläggning och en ny planerad biobränsleanläggning.

När avfall eldas bildas både biogen koldioxid (från tex. matrester och papper) och dels fossil koldioxid (från plast). Den biogena koldioxiden kommer att få nytt liv som e-metanol och den fossila koldioxiden kommer att lagras permanent för att inte tillföras i atmosfären.

Flagship TWO

FlagshipTWO är en anläggning som ska producera över 100 000 ton förnyelsebar e-metanol. Biogen koldioxid ska fångas in från Korstaverket och grön vätgas ska produceras med hjälp av ny, förnybar el. Koldioxiden och vätgasen bildar sedan elektrobränsle i form av metanol i en katalysator.

Projekten beräknas gemensamt bidra till en årlig minskning av 330 000 ton CO2-utsläpp, primärt genom att ersätta fossilt fartygsbränsle och permanent inlagring av den fossila koldioxiden (CCS), men även genom en hög grad av energiåtervinning.

Källa: Sundsvall Energi

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.