I slutet av april gjorde huvudskyddsombudet Kemmel Nordin på bussbolaget Byberg & Nordin en så kallad 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Framför allt handlade det om linje 120 mellan Njurunda och Timrå, där chaufförer upplevt hot och våld från passagerare som inte velat betala för sig.
Ett exempel är den händelse i Birsta för en månad sedan där en fripassagerare blev avvisad som filmades och som nu har fått viral spridning.
Drar tillbaka anmälan
Förra onsdagen hade skyddsombudet och Arbetsmiljöverket ett möte med bussföretagen Byberg & Nordin samt Nobina – som kör sträckan Njurunda-Sundsvall på linje 120. Trafikbeställaren Kollektivtrafikmyndigheten, Din Tur, var också med på mötet.
Åtgärderna som diskuterades verkar lovande, tycker Kemmel Nordin.
– Jag har bestämt mig för att dra tillbaka 6:6a-anmälan men kommer att följa utvecklingen och märker jag att det fortsätter vara lika mycket problem måste jag lägga en ny, för nu måste vi sätta ner foten.
Gemensam handlingsplan
Framför allt handlar det om utökade biljettkontroller.
– Vi har tagit fram en gemensam handlingsplan som handlar om när och var, på vilka turer, som Din Tur ska prioritera oannonserade kontroller, säger Sara Borg, HR- & kommunikationschef vid Byberg & Nordin.
Kontrollanterna jobbar två och två men exakt när och var de kan slå till håller Sara Borg för sig själv. Vid hotfulla situationer uppmanas chaufförerna att inte ta strid utan stanna bussen och ringa polisen.
– Jag tror att övriga passagerare är beredda att ta den förseningen, de förstår att man måste göra rätt för sig, säger Kemmel Nordin.
En larmknapp på chaufförernas komradio är också en åtgärd i kampen mot buset. När man trycker in knappen öppnas mikrofonen och ljudet går till en larmcentral i Stockholm där personalen hör vad som pågår och kan tillkalla polis vid behov.