Strandat nattåg i Ånge. Foto: Rolf Lunneborg

Flera nattåg fast i Ånge efter ledningsfel

Uppdaterad
Publicerad

På grund av ett större elfel stod fyra nattåg fast vid stationen i Ånge under söndagen. Vid 12.35 kunde emellertid ett första diesellok bistå resenärer efter cirka nio timmars stillavarande. Vid 20.48 var tågtrafiken igång igen, enligt Trafikverkets presstjänst.

Det var vid 03-tiden under natten mot söndag som anordningen som håller upp kontaktledningarna, den så kallade bärlinan, på okänt sätt blev nedriven. Det har resulterat i stora ban- och tågproblem på en lång sträcka i trakten kring Ånge. Trafik mellan Ånge och Ljusdal stoppades.

Fyra nattåg drabbades och har stått stilla i Ånge sedan linan revs ned. Ett tåg var på väg till Stockholm och ytterligare ett var på väg till Göteborg.

– Det är lyckligtvis så att tågen står vid stationen så resenärerna kan gå av och så, säger Denny Josefsson, kommunikatör vid Trafikverket.

”Komplicerade saker”

– Vi har haft personal på plats sedan fyra i morse, men det är komplicerade saker så fort det handlar om en kontaktledning, säger Denny Josefsson.

Under normala omständigheter hade tågen kunnat använda mittbanan men eftersom det pågår arbete där så har man inte kunnat köra tågen den vägen.

Ska få tillbaka biljettpriset

– Vi beklagar givetvis det här och resenärerna ska få tillbaka priset för biljetten och ytterligare kompensation, säger Carina Axelsson vid SJ:s pressjour.

Vid 11-tiden på söndagen var ett diesellok från Green Cargo på väg till platsen för att bistå resenärerna genom att dra vagnarna och vid 12.35 kunde loket köra iväg med de första resenärerna. Senare under eftermiddagen kom ytterligare diesellok för att dra de andra tågen. Exakt när alla resenärer kan ha hjälpts är dock ännu oklart.

Trafikverket – länk

Trafikverkets trafikinformation har fortlöpande uppdateringar. Klicka här!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.