Det planeras ett maritimt stråk från Nybron till Tobaks. Foto: SVT

Härnösand vill locka fler kryssningsbåtar

Uppdaterad
Publicerad

Härnösands kommun har stora planer inför ombyggnationen av Utsprångskajen.

Sedan våren 2015 har Utsprångskajen i Härnösand tvingats hållas stängd då det varit för riskabelt  att vistas på den gamla kajen. Inför planerade ombyggnationer har en mindre delegation från kommunen besökt hamnar i Stockholm, Malmö och Köpenhamn för att få inspiration.

”Ett maritimt stråk”

Tanken är att bland annat att kryssningsbåtar, som idag lägger till vid Djuphamnen,  i framtiden ska kunna lägga till vid Utsprångskajen som ligger betydlig närmare själva stadskärnan.

– Förutom anläggningshamn vill vi göra ett maritimt stråk från Nybron till det nya båtmuseet på Tobaks, säger näringsutvecklare Olle Lindgren.

– En viktig del att återigen få till möjligheterna att fiska från kajen.

Byggherre står i startgroparna

Under tre års tid har det utretts hur man på bästa sätt ska kunna rädda den uttjänta kajen. Enligt byggprojektledare Staffan Gilliusson måste man bygga nytt.

– Det mest sannolika är att bygga en ny kaj utanför den befintliga cirka en meter ut, säger han till SVT Västernorrland.

Än så länge har man inte fått någon funktionsbeskrivning men så fort den är klar kan man sätta igång att bygga. Men det är naturligtvis inte gratis. Det handlar om en investering på närmare 18 miljoner kronor.

– Vi har tittat på kostnaderna för Norra Kajen i Sundsvall och vi kommer nog att hamna där någonstans. Runt 100 000 kronor metern och själva kajen är ju 180 meter, berättar Gillius.

Vill locka fler kryssare

Kryssningar med Birka Cruises kommer att fortsätta även nästa sommar. Men kommunen hoppas att kunna ta emot fler kryssningsfartyg.

Tidigast sommaren 2018 kommer den nyrenoverade kajen att stå klar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.