Det var i juli i fjol som Jan åkte till biltvätten i Sundsvall. Han var stamkund och tvättade bilen där cirka en gång i veckan. Men den där julidagen blev resultatet inte som han tänkt.
– Jag var noga att titta på bilen innan och då var det bara en liten repa sedan var det repor i samma höjd efter sidan, berättar Jan Krook.
Bolaget OKQ8 nekade honom ersättning via sitt försäkringsbolag. Då gick Jan vidare till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
Går inte att överklaga
Nu är ärendet avgjort även hos dem.
– Dom svarar att jag inte fullt ut kunde bevisa att reporna uppstått i biltvätten, förklarar Jan.
ARN:s beslut går inte att överklaga.
Han har nu själv bekostat slipning och lack av reporna som åtgärdats av en firma.
– De sa att det är typiska tvättrepor, säger Jan.
I videon ovan visar Jan sin bil och och berättar om kostnaden.
VAD ÄR ARN?
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag.
Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas.
ARN lämnar ingen rådgivning
Myndigheten gör ingen egen utredning av vad som hänt i ärendet utan det är upp till parterna att skicka in den bevisning som nämnden ska ta ställning till.
Det kostar 150 kr att göra en anmälan. Avgiften återbetalas inte, oavsett utgång av ärendet.