Trafiken som regionen inte längre vill finansiera är dels linje 50 mellan Härnösand och Örnsköldsviks, via kusten, samt linje 202 mellan Ullånger och Kramfors. Regionen skriver i sitt förslag att man vill lägga fokus på tågtrafiken och resandet mellan respektive kommuns huvudort.
”Tycker vi kan hjälpa varandra”
Malin Svanholm, som också är Kramfors kommuns representant i den regionala kollektivtrafikmyndigheten, menar att en nedläggning skulle slå hårt mot såväl pendlare som besöksnäring och gymnasieelever.
– Vi har länsintag på de flesta linjer. Jag vet att skoltrafik inte är regionens business, men det blir ett problem när man kommer över kommungränsen och i det tycker jag att vi kan hjälpa varandra.
”Viktigt att hitta det regionala ansvaret”
Regionen menar att man har ansvar för trafiken mellan centralorterna och de här linjerna handlar inte om det. Hur ser du på det?
– Det är svårt för mig att ordna trafik i Örnsköldsvik och Härnösand, därför tycker jag att det är viktigt att hitta det regionala ansvaret i det här, säger Malin Svanholm (S).
Du är också representant för Kramfors i länets kollektivtrafikmyndighet och det här ärendet hamnar nu på ert bord, vad händer nu?
– Det ska bli spännande att se. Det här är regionens inspel och kommunerna ska komma med sina. Jag kommer att jobba för att det ska finnas en kollektivtrafik längs kusten.